HLIB jangka keputusan kewangan 1QFY23 Hiap Teck Ventures lemah | DagangNews Skip to main content

HLIB jangka keputusan kewangan 1QFY23 Hiap Teck Ventures lemah

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 12 Dis - Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research menjangkakan keputusan kewangan Hiap Teck Ventures Berhad bagi 1QFY23 lebih lemah berbanding sebelum ini.

 

Firma itu berkata, kelemahan itu didorong oleh ketidakpadanan antara harga input utama dan produk keluli yang akan mengakibatkan hakisan margin keuntungan selanjutnya kepada Eastern Steel Sdn. Bhd.

 

"Sentimen permintaan semakin tertekan kerana harga keluli yang lemah dan aktiviti pembinaan yang seterusnya akan menjejaskan prestasi di bahagian dagangan dan pembuatannya," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, walaupun margin berkemungkinan pulih daripada 1QFY23 (apabila input yang diperoleh pada kos yang tinggi telah habis), permintaan akan kekal lemah pada 2QFY23 atas faktor bermusim (kerana permintaan untuk produk keluli biasanya perlahan pada Tahun Baharu Cina).

 

Firma itu mengekalkan unjuran pendapatan buat masa sekarang sehingga keputusan 1QFY23 dikeluarkan namun mereka percaya unjuran FY23 memberi gambaran bahawa pendapatan bagi 1QFY23 adalah lemah.

 

Bagaimanapun, firma itu berkata terdapat beberapa gambaran bahawa sektor keluli akan kembali mencatatkan keuntungan termasuk pelonggaran peraturan pengesanan COVID-19 di China selain pembukaan semula sektor ekonomi dan menambah lebih kepastian kepada pelaksanaan pelan rangsangan yang diumumkan sebelum ini.

 

"Pengumuman pakej sokongan kerajaan (yang termasuk, antara lain, memerlukan bank untuk melancarkan pinjaman mereka kepada sektor hartanah, memberikan pembina lebih masa untuk menyiapkan projek yang belum selesai), yang bertujuan untuk memulihkan sektor hartanah di China.

 

"Selain itu, terdapat perbincangan bahawa pihak berkuasa China akan melonggarkan pendirian mereka terhadap dasar harta dalam Persidangan Kerja Ekonomi Pusat yang akan datang," katanya.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) 33 sen sesaham. - DagangNews.com