Jiankun peroleh Kolej Antarabangsa Unifield bernilai RM13 juta, bina pangsapuri dengan GDV RM271.9 juta | DagangNews Skip to main content

Jiankun peroleh Kolej Antarabangsa Unifield bernilai RM13 juta, bina pangsapuri dengan GDV RM271.9 juta

Menteri Besar Selangor, Dato’ Seri Amiruddin Shari (tengah) melakukan upacara pecah tanah projek pembangunan hartanah pangsapuri perkhidmatan sebanyak 600 unit di Kajang pada 21 Jun 2023.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 21 Jun Jiankun International Bhd, syarikat pemaju hartanah tersenarai dan Dermaga Utama Sdn Bhd iaitu pemilik dan pengendali Kolej Antarabangsa Unifield (UIC), menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) untuk pengambilalihan UIC oleh Jiankun pada harga RM13 juta.

 

Dalam sambutan dua acara sekaligus, Jiankun juga telah memulakan pembinaan projek pembangunan hartanah pangsapuri perkhidmatan sebanyak 600 unit yang inovatif, yang akan menjadi tuan rumah bagi kampus baru UIC.

 

Upacara penandatanganan dan pecah tanah ini disaksikan oleh Menteri Besar Selangor, Dato’ Seri Amiruddin Shari, yang memuji Jiankun International Berhad kerana mencipta komuniti pendidikan dan perumahan yang bersepadu.

 

"Pengambilalihan strategik ini meletakkan Jiankun di hadapan dalam pasaran hartanah Malaysia, menawarkan visi baru untuk pembangunan masa hadapan," kata beliau.

 

Pengerusi Jiankun International Berhad, Tan Sri Mohamed Apandi Ali berkata, pihaknya percaya kerjasama ini tidak hanya mengukuhkan pembangunan hartanah syarikat ini tetapi juga mencipta ruang hidup yang luar biasa yang menyumbang kepada pertumbuhan sektor pendidikan Malaysia, dengan menawarkan rumusan komprehensif untuk pelajar dan penduduk untuk tinggal, belajar, dan berkembang dalam satu pembangunan yang sama.

 

Penambahan UIC kepada pembangunan hartanah Jiankun dijangka mempercepat transformasi kawasan tersebut, dengan menyediakan pelbagai kemudahan yang disesuaikan untuk pelajar kolej.

 

Ini termasuk kemudahan akademik terkini, penginapan moden, pusat sukan, dan pelbagai pilihan runcit dan makanan di sekitar kawasan tersebut, mencipta sebuah komuniti yang dinamik dan lengkap.

 

UIC adalah Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) yang mendapat kelulusan dari Menteri Pendidikan.

 

Projek ini, yang dijadualkan untuk siap pada 4Q2026, akan memiliki nilai pembangunan kasar (GDV) sebanyak RM271.9 juta, di mana UIC merancang untuk mengambil semua unit komersial bernilai RM29.2 juta.

 

Projek ini dijangka menarik kedua-dua pelajar dan penduduk tempatan serta antarabangsa yang mencari gaya hidup yang unik dan menyeluruh. Dengan usaha memecah tanah ini, Jiankun terus membentuk semula sektor pembangunan hartanah Malaysia.

 

Pengarah Eksekutif Jiankun International Berhad, Edwin Silvester Das berkata, pihaknya gembira dengan kerjasama Dermaga kerana ia membolehkan mereka mencipta persekitaran pembelajaran bertaraf dunia untuk pelajar dan pasukan pengurusan dengan rekod prestasi yang kuat dalam mengendalikan kolej.

 

Selain UIC dan kemudahan akademik canggih serta penginapan kontemporari, pembangunan hartanah ini juga menampilkan dua menara dengan gabungan unit kediaman dan komersial. Dengan lokasi strategik, pembangunan ini berada dalam posisi untuk menarik pelbagai pelabur hartanah, baik tempatan dan antarabangsa.- DagangNews.com