Keluarga Jamaludin Jarjis capai penyelesaian dalam kes perebutan harta RM2.1 bilion | DagangNews Skip to main content

Keluarga Jamaludin Jarjis capai penyelesaian dalam kes perebutan harta RM2.1 bilion

KUALA LUMPUR 3 Julai - Selepas tujuh tahun di mahkamah, keluarga Allahyarham Tan Sri Dr Jamaludin Jarjis telah mencapai penyelesaian secara baik berhubung harta sepencarian bernilai RM2.1 bilion.

 

Kes itu difailkan pada 2018 oleh balu Jamaludin, Puan Seri Dr Kalsom Ismail, terhadap empat anaknya dan ibu mertuanya yang berusia 90 tahun, untuk pelbagai aset hartanah.

 

Peguam Syariah Nur Hidayah A Bakar yang mewakili ibu Jamaludin, Aminah Abdullah sebagai plaintif berkata dalam sidang media di Mahkamah Syariah hari ini, perkara itu telah diselesaikan oleh keluarga.

 

Beliau berkata, mereka sekeluarga telah duduk lebih tiga jam di Kompleks Mahkamah Syariah di sini hari ini untuk membincangkan penyelesaian sebelum memaklumkan kepada Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Abu Suffian Abdul Yaziz bahawa mereka telah mencapai penyelesaian.

 

Nur Hidayah berkata terma penyelesaian itu adalah sulit, dan ia telah direkodkan dan disahkan oleh Mahkamah Tinggi Syariah sebaik sahaja mahkamah dimaklumkan mengenai penyelesaian itu.

 

“Syarat penyelesaian adalah lengkap, termasuk semua harta sepencarian dan harta pusaka si mati,” katanya.

 

Beliau berkata, pertikaian harta dalam negara dan luar negara milik Jamaludin telah diselesaikan oleh keluarga.

 

"Ia telah diselesaikan secara baik dengan persetujuan semua pihak," katanya, sambil menambah terdapat sebuah hartanah di AS dan sebuah syarikat dikenali sebagai Rantai Wawasan yang merupakan sebahagian daripada penyelesaian itu.

 

Peguam itu berkata, ini adalah kali pertama keluarga dan mereka yang terlibat duduk di hadapan peguam untuk menyelesaikan penyelesaian.

 

Dengan itu, Nur Hidayah berkata kes itu telah berakhir dengan baik.

 

Nur Hidayah juga berkata, hubungan keluarga berada di tempat yang baik sekarang.

 

Selepas tidak dapat mencapai penyelesaian sebelum ini, hakim Mahkamah Tinggi Syariah telah menetapkan perbicaraan untuk pertikaian aset itu dimulakan pada Selasa.

 

Pada perbicaraan pada hari Selasa, Kalsom telah membaca kenyataan pembukaannya. Bagaimanapun, prosiding telah ditangguhkan, kerana keluarga telah memutuskan untuk membincangkan penyelesaian kepada perkara itu.

 

Prosiding telah ditutup kepada media.

 

Arahan untuk prosiding tertutup menghalang orang ramai, termasuk media, dibuat oleh Abu Suffian berikutan pengurusan kes pada Mac.

 

Abu Suffian berkata beliau mengikuti jejak hakim terdahulu dalam kes ini dalam memastikan prosiding ditutup daripada penelitian media, walaupun tanpa sebarang permintaan daripada pihak.

 

Sebelum ini, hakim terdahulu telah mengarahkan agar prosiding dilakukan secara tertutup kerana kemungkinan ada penyelesaian.

 

Hakim terdahulu dalam kes itu ialah Abdul Shukor Abd Hamid, yang ditukar, dan Abu Suffian menggantikannya.

 

Pada masa lalu, pihak-pihak termasuk ibu Jamaludin gagal membuat keputusan simpulan, menyebabkan perkara itu dibicarakan.

 

Aminah mempertikaikan tuntutan aset perkahwinan bersama menantunya, mendakwa sebagai ibu kepada bekas menteri yang masih hidup, dia berhak mendapat bahagian sendiri di bawah sistem pengagihan Islam faraid.

 

Faraid adalah satu konsep dalam syarak untuk menentukan pembahagian harta kepada waris si mati.

 

Di bawah undang-undang warisan ini, ibu yang masih hidup berhak mendapat satu perenam daripada harta pusaka, manakala Kalsom berhak mendapat satu perlapan.

 

Jamaludin meninggal dunia dalam nahas helikopter berhampiran Semenyih bersama lima yang lain pada April 2015. Beliau ketika itu merupakan Ahli Parlimen Umno Rompin.

 

Beliau berkhidmat sebagai menteri sains, teknologi dan inovasi dari 2004 hingga 2008, dan juga duta Malaysia ke AS dari 2009 hingga 2012.

 

The Edge sebelum ini melaporkan Allahyarham Jamaludin dikatakan mempunyai beberapa akaun bank dalam dan luar negara, bersama beberapa hartanah termasuk rumah di Malaysia, Arab Saudi, dan AS.

 

Dua daripada anak Jamaludin, Ikhwan Hafiz dan Nur Anis, telah diberikan surat pentadbiran oleh Mahkamah Tinggi Sivil pada 2017 untuk menguruskan harta pusaka. - DagangNews.com