Kenanga Research mulakan liputan terhadap OM Holdings dengan saranan 'outperform', TP RM2.53 | DagangNews Skip to main content

Kenanga Research mulakan liputan terhadap OM Holdings dengan saranan 'outperform', TP RM2.53

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 26 Okt - Kenanga Research memulakan liputan terhadap OM Holdings Ltd (OMH) dengan saranan 'outperform' pada harga sasaran RM2.53.

 

Firma itu berkata, OMH merupakan pelebur mangan dan silikon terbesar di Asia Tenggara.

 

Katanya, loji peleburan ferroalloy utamanya di Samalaju, dikuasakan oleh loji hidroelektrik Bakun, mempunyai struktur kos terendah di rantau ini dan sangat mesra alam.

 

Bagaimanapun, perniagaan OMH bergantung kepada permintaan keluli global yang diunjurkan oleh Persatuan Keluli Dunia berkembang sebanyak 2.2% pada 2023.

 

"Kami menjangkakan pendapatan FY22-FY23 OMH mengatasi FY21 didorong oleh pengembangan kapasiti dan harga jualan purata (ASP) yang dinaikkan," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu mengunjurkan untung bersih kumpulan itu bagi FY22 melonjak sebanyak 53% disokong oleh kecekapan gabungan dan operasi ASP yang lebih baik, walaupun terdapat penguncupan 10% dalam hasil akibat pemberhentian OMQ dan Tambang Bootu Creek,

 

Bagaimanapun, untung bersih FY23 diramalkan jatuh 8% tahun ke tahun berikutan penurunan hasil sebanyak 13% apabila ASP menurun.

 

“Walaupun begitu, pengeluaran yang lebih tinggi sebanyak 16% akan membantu mengurangkan kejatuhan ASP.

 

"ASP yang kukuh dalam dua tahun yang lalu telah membantu mengukuhkan kunci kira-kira kumpulan itu," katanya. - DagangNews.com