Kerajaan disaran pinda Akta Pekerjaan agar majikan patuh sediakan fleksibiliti tempat kerja lebih baik - SPCAAM | DagangNews Skip to main content

Kerajaan disaran pinda Akta Pekerjaan agar majikan patuh sediakan fleksibiliti tempat kerja lebih baik - SPCAAM

Mesyuarat secara sidang video rakan sepejabat boleh dilakukan di rumah atau apa sahaja. - Gambar Chris Montgomery
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 18 April - Persatuan Khidmat Nasihat Pencarum Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM) meminta kerajaan pinda Akta Pekerjaan, termasuk dalam soal pengaturan kerja fleksibel.

 

Penasihat Buruh Antarabangsa SPCAAM, Callistus Antony D'Angelus berkata, Menteri Sumber Manusia, Sim Chee Keong, dalam menjawab pengaturan kerja fleksibel baru yang dimulakan di Singapura telah merujuk kepada peruntukan Akta Pekerjaan 1955 dan menyatakan bahawa pekerja Malaysia boleh memohon kepada majikan mereka untuk pengaturan kerja yang fleksibel.

spcaam

"Apa yang perlu diakui oleh semua pihak ialah masih menjadi hak prerogatif majikan, hampir keseluruhannya, untuk meluluskan atau sebaliknya tidak meluluskan permohonan tersebut.

 

"Pengaturan kerja yang fleksibel, termasuk bekerja dari rumah, jelas bukan sesuatu yang boleh digubal dengan mudah kerana sifat sesetengah perniagaan tidak membenarkannya.

 

"Oleh itu, peruntukan dalam undang-undang untuk penginapan kerana keadaan seperti penjagaan warga emas, hilang upaya dan penjagaan kanak-kanak tidak mengikuti kemajuan yang dicapai di seluruh dunia sejak beberapa dekad yang lalu," kata beliau dalam kenyataan hari ini.

 

Callistus berkata, terdapat lebih banyak kesedaran tentang kesihatan mental dan kesannya di tempat kerja, sebagai contoh, dan undang-undang tempatan perlu berkembang mengikut peredaran masa.

 

"Akta Pekerjaan adalah warisan penjajah dan kita nampaknya tidak melepaskan diri daripada hubungan tuan dan hamba dalam konteks pekerjaan," kata beliau.

 

Menurutnya, penderaan pekerja asing, kemurungan tahap gaji dan penindasan aktiviti kesatuan sekerja adalah gejala seni bina yang gagal secara keseluruhan.

 

"Semata-mata memuntahkan peruntukan undang-undang bukanlah sesuatu yang sepatutnya dilakukan oleh pembuat dasar atau Menteri," ujarnya.

 

Sebaliknya kata beliau mereka harus sentiasa mencabar kecukupan sistem untuk maju mengikut peredaran masa.

 

"Mengapakah walaupun Malaysia ditubuhkan pada 1963, pekerja Sabah dan Sarawak berada dalam kedudukan yang lebih rendah dalam banyak hal berbanding rakan sejawat mereka di Malaysia Barat?

 

"Masalah terbesar dengan kerajaan perpaduan pada ketika ini ialah walaupun dijanjikan pembaharuan, mereka terus mementingkan kepentingan perniagaan besar," menurut Callistus.

 

Menurutnya, melainkan terdapat anjakan asas dari segi falsafah dan dasar dalam hal ini, kita tidak boleh mengharapkan perubahan yang akan menguntungkan rakyat biasa di Malaysia. - DagangNews.com