Loh Yuen Tuck sambung semula tugas CEO Sentoria selepas digantung tugas sebulan | DagangNews Skip to main content

Loh Yuen Tuck sambung semula tugas CEO Sentoria selepas digantung tugas sebulan

KUALA LUMPUR 29 Jun - Sentoria Group Bhd mengumumkan pada hari Jumaat, ketua pegawai eksekutif (CEO) Datuk Loh Yuen Tuck akan menyambung semula tugasnya serta-merta selepas penggantungan selama sebulan, berikutan dakwaan salah laku.

 

“Lembaga seterusnya mengumumkan syarikat telah memutuskan untuk meneruskan siasatan dan perbincangan secara dalaman dengan pihak yang terjejas bagi mencapai keputusan atau penyelesaian yang baik demi kepentingan terbaik syarikat,” kata pemaju hartanah dan pengendali resort itu kepada Bursa Malaysia.

 

Oleh itu, pelantikan pasukan penyiasat luar (EIT) akan menjadi "tidak perlu", kata syarikat itu.

 

Sebagai imbasan, Sentoria pada 29 Mei memaklumkan bursa saham bahawa Loh akan digantung daripada tugasnya selama tiga bulan, sementara menunggu semakan oleh EIT.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Sentoria gantung tugas CEO selama tiga bulan sementara menunggu siasatan

 

 

Datuk Loh Yuen Tuck
              Datuk Loh Yuen Tuck

 

 

Siasatan itu meliputi dakwaan ketidakhadiran Loh dari jawatan tanpa notis sejak 17 Mei, penyalahgunaan kuasa, dan salah nyata dan penyelewengan lain.

 

Loh menyandang jawatan Ketua Pegawai Eksekutif Sentoria pada 12 Januari tahun ini.

 

Semasa penggantungan Loh, tugasnya diawasi oleh pengarah urusan bersama kumpulan itu, Datuk Chan Kong San dan Gan Kim Leong, juga pengasas bersama Sentoria. Mereka mengawal kumpulan itu melalui Sentoria Capital Sdn Bhd, memegang 35.8% kepentingan.

 

Dalam makluman berasingan di Bursa Malaysia, Sentoria berkata syarikat itu telah memutuskan untuk tidak meneruskan pelaksanaan cadangan penyatuan sahamnya dan cadangan terbitan bon boleh tukar boleh tebus bagi mengumpul RM150 juta.

 

Kedua-dua cadangan itu diumumkan pada 18 Januari, enam hari selepas Loh dilantik sebagai CEO baharu Sentoria.

 

Sentoria telah mengalami kerugian sejak 2019. Bagi suku kedua berakhir 31 Mac 2024, syarikat itu mencatatkan kerugian bersih RM15.73 juta di belakang pendapatan RM5.16 juta.

 

Sehingga akhir Mac, syarikat itu mempunyai RM3.66 juta tunai dan baki bank, berbanding RM439.28 juta pinjaman jangka pendek. Kerugian terkumpulnya berjumlah RM191.65 juta.

 

Sentoria, yang telah jatuh 50% tahun setakat ini, ditutup tidak berubah pada 4.5 sen pada hari Jumaat. Ini memberikan syarikat tersenarai Pasaran Utama permodalan pasaran sebanyak RM28.03 juta. - DagangNews.com