Peluasan syarikat teknologi Wiwynn di Senai Airport City menjana 1,000 pekerjaan baharu, kata MB Johor | DagangNews Skip to main content

Peluasan syarikat teknologi Wiwynn di Senai Airport City menjana 1,000 pekerjaan baharu, kata MB Johor

Datuk Onn Hafiz Ghazi berbual dengan seorang daripada petugas di kilang baharu Wiwynn Technology Service Malaysia Sdn Bhd di Johor pada 9 Julai 2024.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

JOHOR BARU 9 Julai - Sebanyak 1,000 peluang pekerjaan dijangka ditawarkan oleh Wiwynn Technology Service Malaysia Sdn Bhd (Wiwynn) menjelang akhir tahun ini, kata Datuk Onn Hafiz Ghazi.

 

Menteri Besar Johor berkata hampir 80% daripada pekerja adalah warga tempatan, terutamanya dari Johor.

 

“Ini dinyatakan oleh Wiwynn semasa lawatan saya ke kilang mereka di Senai Airport City.

 

 

“Wiwynn ialah syarikat yang menyediakan infrastruktur IT awan dan berjaya mencatatkan keuntungan sebanyak AS$7.8 bilion (RM36.7bil) pada 2023.

 

"Premis syarikat itu meliputi 12 hektar dan telah dibangunkan dalam dua fasa," katanya dalam satu kenyataan di laman Facebooknya, di sini hari ini.

 

 

Wiwynn Technology Service Malaysia Sdn Bh

 

Wiwynn Technology Service Malaysia Sdn Bhd

 

Wiwynn Technology Service Malaysia Sdn Bhd

 

 

Onn Hafiz menambah, Fasa 1 ialah kilang penyepaduan rak pelayan, dan Fasa 2, yang kini 81% siap, ialah kilang pemasangan papan litar bercetak pelayan (PCBA).

 

“Saya juga gembira kerana Senai Airport City terus cemerlang, berjaya menarik 150 pelabur, dengan jumlah nilai pelaburan RM7.5 bilion, dan mewujudkan 28,000 peluang pekerjaan.

 

"Beberapa syarikat besar, termasuk Wiwynn, telah melabur di Senai Airport City, seperti Hershey, Mercedes-Benz, DHL, Dyson, FedEx, Haiti, Fiffy, Supermicro, dan banyak lagi," tambahnya.

 

Semua ini membuktikan Johor mampu menarik pelabur, dengan peningkatan peluang pekerjaan dan gaji kompetitif menanti rakyat Johor, katanya.

 

“Ini akan meningkatkan taraf sosioekonomi masyarakat setempat, selain merangsang aktiviti ekonomi mampan di Johor.

 

“Dengan dasar Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura (JS-SEZ) yang akan merancakkan lagi sektor ekonomi negeri, saya berharap manfaat ekonomi dapat dirasai oleh seluruh rakyat Johor dan dapat meningkatkan taraf hidup rakyat. rakyat,” kata Onn Hafiz. - DagangNews.com