Pemulihan permintaan semikonduktor global dijangka kekal mencabar - Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Pemulihan permintaan semikonduktor global dijangka kekal mencabar - Kenanga Research

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 21 Dis - Kenanga Research mengekalkan saranan 'neutral' terhadap sektor teknologi selepas permintaan dari China menjadi lemah akibat sekatan berkaitan COVID-19.

 

Firma itu berkata, pemulihan permintaan semikonduktor global dijangka kekal mencabar memandangkan China tidak mempunyai penyelesaian yang jelas terhadap cabaran wabak dan rantaian bekalannya pada 2023.

 

"Permintaan cip global menjadi perlahan apabila Persatuan Industri Semikonduktor (SIA) melaporkan penurunan jualan tahun ke tahun pertamanya sebanyak 3% untuk bulan September 2022 sejak ledakan pada Feb 2020.

 

"Pertumbuhan yang dicatatkan oleh Amerika Syarikat (+11.5%), Eropah (+12.4%) dan Jepun (+5.6%) diimbangi oleh jualan yang lebih rendah di China (-14.4%) dan Asia Pasifik (-7.7%)," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Perangkaan Perdagangan Semikonduktor Dunia kemudiannya bertukar lebih lemah pada 2023 dengan mereka mengunjurkan penguncupan 4.1% disebabkan gangguan rantaian bekalan yang berpanjangan di China.

 

"Walaupun Inari Amertron Berhad telah menukar strateginya untuk memberi tumpuan kepada lebih banyak model lama, ia mungkin masih bergelut dengan permintaan pengguna yang semakin berkurangan untuk pembelian premium kerana jualan 9MCY22 jenama telefon pintar AS telah menurun 2.2% tahun ke tahun (berbanding penghantaran telefon pintar global 9MCY22 sebanyak -14 %)," katanya.

 

Malaysian Pacific Industries Berhad (MPI) (prestasi pasaran, TP: RM25) dan Unisem (M) Berhad (prestasi pasaran, TP: RM2.75), kedua-duanya dengan kehadiran ketara di China.

 

Firma itu berkata, kilang Suzhou MPI telah menyaksikan penurunan kadar penggunaannya melebihi 90% dua suku lalu kepada kira-kira 40% (berbanding tahap pulang modal 70%) baru-baru ini berikutan gangguan rantaian bekalan, kos yang lebih tinggi ditanggung untuk mematuhi perintah sekatan serta permintaan pengguna yang lebih rendah untuk elektronik.

 

Sementara itu, firma itu berkata, pemain automotif seperti D&O Green Technologies Berhad (prestasi pasaran, TP: RM3.51) telah menunjukkan suku yang lebih kukuh.

 

Syarikat semikonduktor, bagaimanapun, menyatakan bahawa mereka yakin dengan prospek jangka panjang industri berikutan barangan dan perkhidmatan dipacu teknologi baharu seperti sambungan 5G dan kenderaan elektrik. - DagangNews.com