Peningkatan aliran trafik dijangka jadi pemacu utama kepada perkembangan hasil Prolintas Infra BT | DagangNews Skip to main content

Peningkatan aliran trafik dijangka jadi pemacu utama kepada perkembangan hasil Prolintas Infra BT

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 26 Mac - Rakuten Trade menjangkakan peningkatan berterusan dalam jumlah aliran trafik menjadi pemacu utama kepada perkembangan hasil Prolintas Infra Business Trust (Prolintas Infra BT). 

 

Katanya, ramalan itu adalah berdasarkan andaian kasar pertumbuhan volum trafik tahunan sekitar 3% dalam tempoh 10 tahun akan datang.

 

Firma penyelidikan itu berkata, kesesakan jalan awam, pengangkutan awam yang terhad, pertambahan pendudukan disamping pembangunan perbandaran dan koridor berhampiran lebuh raya serta peningkatan tahap pendapatan selain peningkatan pemilikan kenderaan juga dilihat menjadi antara pemacu pendapatan kepada kumpulan itu. 

 

"Menurut Frost & Sullivan, hasil kutipan tol untuk industri lebuh raya di dalam Lembah Klang diramal berkembang pada kadar pertumbuhan tahunan kompaun (CAGR) sebanyak 3.2%, meningkat daripada RM2.7 bilion pada 2017 kepada RM3.7 bilion pada 2027.

 

"Trajektori pertumbuhan ini disokong oleh pertambahan penduduk di Lembah Klang.

 

"Selain itu, jangkaan pertumbuhan dalam pendapatan isi rumah dan inisiatif kerajaan bagi menggalakkan penggunaan kenderaan elektrik (EV) akan memacu pertumbuhan hasil tol," katanya dalam satu nota kajian.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Prolintas Infra BT dibuka tidak berubah 95 sen pada penampilan sulung di Pasaran Utama

 

Firma penyelidikan itu berkata, Prolintas Infra BT merupakan amanah perniagaan pertama tersenarai pertama di Malaysia, mematuhi prinsip syariah dan menguruskan portfolio empat aset lebuh raya.

 

Penyenaraian itu termasuk tawaran untuk jualan sehingga 468.7 juta unit, yang mewakili 42.6% daripada jumlah unit yang dikeluarkan. Tawaran institusi menyumbang kira-kira 90% daripada unit ini, manakala bahagian selebihnya dikhaskan untuk pelabur runcit.

 

Katanya, kumpulan itu menguruskan empat konsesi lebuh raya merangkumi Lebuh Raya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH) dijangka tamat pada 2037, manakala konsesi Sistem Lingkaran Lebuhraya Kajang (SILK), Lebuhraya Koridor Guthrie (GCE), dan Lebuhraya Kemuning-Shah Alam (LKSA) dijangka berakhir pada 2062, dengan purata baki tempoh konsesi selama 32 tahun.

 

Lebuh raya berkenaan memanfaatkan hampir setengah juta pengguna jalan raya setiap hari, mencerminkan kepentingannya dalam merangsang ekonomi negara dan pembangunan sosial.

 

"Kami memberikan saranan 'beli' dengan harga wajar (FV) RM1.00 sesaham," katanya. - DagangNews.com