Perniagaan towerco OCK Group dijangka terus catat pertumbuhan positif, kata RHB Research | DagangNews Skip to main content

Perniagaan towerco OCK Group dijangka terus catat pertumbuhan positif, kata RHB Research

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 7 Mac - OCK Group Berhad dijangka mencatatkan pertumbuhan pendapatan yang mantap pada FY23, disokong oleh tempahan projek sebanyak RM386 juta dan penyebaran tapak 5G domestik yang agresif.

 

RHB Research berkata, saham kumpulan itu menawarkan pendapatan yang berdaya tahan dengan lebih daripada 50% pendapatan dan 70% dalam pendapatan kasar daripada perniagaan towerco serantau.

 

Firma itu berkata, hasil kontrak kumpulan itu mencatatkan pemulihan kukuh pada FY22 meningkat sebanyak 56% didorong oleh projek-projek yang berkaitan dengan Fasa 1 Pelan Infrastruktur Digital Kebangsaan (Jendela).

 

Hasil jalur lebar melonjak 68% manakala kabel bawah tanah berfungsi untuk Tenaga Nasional Berhad memacu kenaikan 4 kali ganda dalam pendapatan penyelenggaraan dan kejuruteraan (M&E).

 

Firma itu berkata, kumpulan itu yakin dengan projek bagi suku akan datang dengan kerajaan membawa sasaran liputan 5G penduduk sebanyak 80% menjelang akhir tahun 2023.

 

"Ia menunjukkan sejumlah 3,600 tapak tambahan diperlukan dalam tempoh 12 bulan akan datang," kata dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, perniagaan penyewaan laman kumpulan itu menyumbang 29% dan 74% daripada pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (EBITDA) pada FY22.

 

Katanya, EBITDA towerco menyaksikan pertumbuhan sebanyak 21% ketika kadar sewaan meningkat dari 1.15 hingga 1.41, disokong oleh pajakan 5G baharu daripada Digital Nasional Bhd (DNB).

 

"Kami melihat pertumbuhan perniagaan Towerco mencatatkan pertumbuhan yang mantap di Myanmar untuk Mytel (82 tapak) dan pengambilalihan tapak brownfield di Vietnam (sasaran 800-1,000 tapak di FY23), walaupun pertukaran mata wang asing tidak stabil, "katanya.

 

Setelah mendapat lesen towerco di Laos, kumpulan itu sedang membincangkan pengambilalihan baharu dan pengambilalihan tapak dengan pengendali mudah alih, dengan anugerah projek yang mungkin berlaku pada separuh kedua 2023.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) 60 sen sesaham. - DagangNews.com