Perubahan struktur syarikat induk Rosetta Partners menjadikan Farhash Wafa bukan lagi pemegang saham terbesar HeiTech Padu | DagangNews Skip to main content

Perubahan struktur syarikat induk Rosetta Partners menjadikan Farhash Wafa bukan lagi pemegang saham terbesar HeiTech Padu

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 18 April - Datuk Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak telah tidak lagi menjadi pemegang saham besar dalam HeiTech Padu Bhd, kurang sebulan selepas transaksi yang menjadikan beliau sebagai pemegang saham.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, HeiTech Padu berkata Farhash tidak lagi menjadi pemegang saham yang besar berikutan perubahan dalam struktur pegangan saham Mfivesouthsea Sdn Bhd, syarikat induk Rosetta Partners Sdn Bhd.

 

Rosetta Partners menjadi pemegang saham besar dalam HeiTech Padu selepas ia membeli 15.9 peratus kepentingan dalam syarikat itu pada 12 Mac 2024 melalui transaksi perniagaan langsung.

 

Desas-desus sebelum ini melaporkan pada Mac, bahawa HeiTech Padu telah disenarai pendek untuk projek Sistem Imigresen Bersepadu Nasional (NIISe) di bawah Kementerian Dalam Negeri.

 

 

 

 

iktisad

 

 

Sejak itu, ia menyaksikan kemasukan beberapa pemegang saham baharu iaitu MY E.G. Services Bhd dan Farhash melalui minatnya dalam Rosetta Partners.

 

HeiTech Padu menjadi perhatian negarai berikutan kritikan terhadap pemberian kontrak sistem maklumat kenderaan dan pemandu (MySikap) RM190 juta daripada Jabatan Pengangkutan Jalan kepada syarikat itu.

 

Kontrak itu adalah untuk penyelenggaraan dan sokongan teknikal Infrastruktur ICT termasuk MySikap di pusat data dan pejabat JPJ.

 

Menteri Pengangkutan Anthony Loke mengeluarkan kenyataan untuk menjelaskan proses penganugerahan, menyatakan bahawa tender terbuka telah dijalankan untuk kerja itu dan HeiTech Padu telah dianugerahkan kontrak itu kerana tawarannya pada harga berpatutan.

 

“Perakuan (untuk HeiTech Padu) telah diserahkan kepada Kementerian Kewangan pada 4 Dis 2023, untuk kelulusan akhir.

 

"Kelulusan Perbendaharaan diperoleh pada 8 Feb 2024, dengan jumlah RM185 juta, tidak termasuk cukai perkhidmatan," katanya dalam kenyataan itu. - DagangNews.com