Pharmaniaga Logistic akan bayar balik RM16.78 juta kepada KKM bagi 104 ventilator tidak berfungsi — PAC | DagangNews Skip to main content

Pharmaniaga Logistic akan bayar balik RM16.78 juta kepada KKM bagi 104 ventilator tidak berfungsi — PAC

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 26 Mac - Pharmaniaga Logistic Sdn Bhd (PLSB), unit milik penuh syarikat berstatus PN17 Pharmaniaga Bhd, telah bersetuju untuk membayar balik Kementerian Kesihatan (KKM) sebanyak RM16.78 juta untuk bekalan 104 ventilator yang tidak berfungsi semasa pandemik COVID-19 pada tahun 2020, menurut Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara.

 

Walaupun tiada perjanjian bertulis antara KKM dan PLSB berhubung perolehan ventilator, pengerusi PAC Datuk Mas Ermieyati Samsudin berkata PLSB pada dasarnya bersetuju untuk menanggung kos bagi ventilator yang tidak berfungsi semasa mesyuarat yang dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha Perbendaharaan pada 29 Februari lalu.

 

"Pada prinsipnya, PLSB bersetuju kos untuk membeli dan menaik taraf ventilator hanya terpakai kepada 32 unit berfungsi. PLSB telah bersetuju untuk membayar balik RM16.78 juta kepada KKM," kata Mas Ermieyati dalam satu kenyataan pada Isnin.

 

 

 

 

Datuk Mas Ermieyati Samsudin
                                    Datuk Mas Ermieyati Samsudin

 

 

Menurut laporan PAC yang dikeluarkan pada Oktober tahun lepas, KKM membenarkan bayaran pendahuluan RM30 juta kepada PLSB untuk perolehan 500 ventilator, dengan 136 unit dihantar dari 1 April hingga 19 Mei 2020, dengan kos RM20.12 juta.

 

Bagaimanapun, pada 4 Jun 2020, KKM memaklumkan syarikat itu bahawa ventilator tidak serasi, dengan hanya 28 unit beroperasi. Selepas pembaikan dan penggantian tambahan, hanya empat unit lagi berfungsi, menjadikan jumlah keseluruhan 32 unit.

 

Perjanjian ventilator juga menerima kritikan kerana laporan PAC mendedahkan ketiadaan perjanjian bertulis antara KKM dan PLSB untuk perolehan ventilator semasa wabak, menyebabkan tiada akauntabiliti untuk unit yang tidak berfungsi.

 

 

iktisad

 

 

Walaupun menjadi rakan kongsi logistik strategik KKM dan membekalkan lebih 700 barangan farmaseutikal dan bahan guna guna di bawah konsesinya, PLSB disifatkan oleh PAC sebagai kurang pengalaman dan kepakaran dalam perolehan peralatan perubatan.

 

Mas Ermieyati berkata, PAC berpuas hati dengan usaha KKM mendapatkan bayaran balik bagi ventilator yang tidak berfungsi.

 

“PAC mengesyorkan agar jumlah yang dikembalikan digunakan untuk menambah bajet Kementerian Kewangan bagi memastikan ketersediaan peralatan ventilator di semua hospital kerajaan,” tambahnya.- DagangNews.com