RHB Investment positif terhadap prospek Datasonic pada FY25 disokong permintaan kukuh rumusan berkaitan kerajaan | DagangNews Skip to main content

RHB Investment positif terhadap prospek Datasonic pada FY25 disokong permintaan kukuh rumusan berkaitan kerajaan

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 30 Ogos - RHB Investment positif terhadap prospek Datasonic Group Bhd pada FY25 disokong permintaan kukuh berterusan bagi rumusan berkaitan kerajaan dan pengembangan margin berpunca daripada pelarasan purata harga jualan (ASP).

 

Katanya, kumpulan itu juga sedang mengintai pelbagai projek baharu dalam autogate, pasport asing, dan rumusan lain.

 

"Buku pesanan tertunggak kumpulan itu dianggarkan berada pada paras RM240 juta," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Terdahulu, kumpulan itu mencatatkan hasil sebanyak RM90.8 juta pada 1QFY25, peningkatan 7.0% tahun ke tahun daripada RM84.8 juta pada suku yang sama tahun sebelumnya.

 

Peningkatan itu didorong oleh permintaan kukuh untuk pasport, kad pengenalan, perkhidmatan pemperibadian kad kewangan.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Datasonic catat peningkatan untung bersih 42% kepada RM27 juta bagi 1QFY25, isytihar dividen 0.75 sen sesaham

 

Firma penyelidikan itu berkata, pendapatan 1QFY25 Datasonic mencapai tahap kedua tertinggi, memenuhi jangkaan, disokong oleh permintaan tinggi yang berterusan bagi rumusan berkaitan pasport dan kad pengenalan serta margin yang kukuh.

 

Katanya, pendapatan FY25 dijangka meningkat lebih tinggi, disokong oleh permintaan yang sihat, pengembangan margin dan sumbangan daripada projek baharu.

 

"Hasil 1QFY25 Datasonic sebanyak RM90.8 juta dan keuntungan teras sebanyak RM27.1 juta memenuhi jangkaan pada 27% dan 26% daripada anggaran tahun penuh kami dan konsensus.

 

"Pertumbuhan hasil itu disokong oleh permintaan yang lebih tinggi untuk rumusan pasport dan kad pintar, ditambah dengan ASP yang lebih tinggi dan susut nilai yang lebih rendah, yang membawa kepada pengembangan margin," katanya.

 

RHB Investment berkata, kumpulan itu berdepan beberapa risiko pada masa hadapan termasuk kos input yang lebih tinggi, pesanan yang lebih lemah daripada yang dijangkakan dan kontrak tidak diperbaharui.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) 68 sen sesaham. - DagangNews.com