"Sekarang masa sesuai rasionalisasi subsidi RON95" - pakar ekonomi | DagangNews Skip to main content

"Sekarang masa sesuai rasionalisasi subsidi RON95" - pakar ekonomi

CGS International Securities mencadangkan pelarasan sekali sahaja dilaksanakan, berbeza dengan rancangan awal kerajaan bagi pelarasan berperingkat. - Gambar NAIM AZIZ/DagangNews
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 16 Sept - Ahli ekonomi dari CGS International menyokong rasionalisasi segera subsidi bahan api RON95, dengan faktor kedudukan baik ekonomi pada masa ini sebagai detik optimum untuk pembaharuan. Syor mereka adalah berdasarkan pengukuhan ringgit Malaysia dan penurunan harga komoditi global.

 

Pakar ekonomi CGS International Securities, Nazmi Idrus dan Mas Aida Che Mansor menekankan penyempitan ketara margin antara harga runcit bersubsidi RON95 dan harga pasaran.

 

“Kami berpendapat peluang telah datang untuk kerajaan melaksanakan rasionalisasi subsidi RON95.

 

 

“Pengukuhan ringgit berbanding dolar AS baru-baru ini, serta kejatuhan harga minyak global, telah membawa kepada penyempitan ketara margin antara bahan api runcit bersubsidi dan harga pasaran,” katanya dalam nota penyelidikan terbaharu mereka yang diedar kepada para pelabur di firma tersebut.

 

 

Nazmi Idrus
   Nazmi Idrus, Ketua Ahli Ekonomi di CGS International Securities 

 

 

“Dengan pertumbuhan ekonomi domestik yang teguh dan keadaan politik yang stabil, kami berpendapat bahawa melaksanakan reformasi subsidi RON95 sekarang adalah yang paling tidak mengganggu,” kata nota itu.

 

Pada masa ini, RON95 berharga RM2.46 seliter, hanya 41 sen melebihi harga terkawal RM2.05 seliter— jurang harga terkecil sejak Disember 2021.

 

Nota itu menggariskan bahawa dengan pertumbuhan ekonomi domestik yang kukuh dan keadaan politik yang stabil, tempoh ini mewakili masa paling tidak mengganggu untuk melaksanakan pembaharuan subsidi.

 

Firma itu mencadangkan pelarasan sekali sahaja boleh dilaksanakan, berbeza dengan rancangan awal kerajaan bagi pelarasan berperingkat.

 

“Ini adalah perbezaan harga paling sempit sejak Disember 2021 di tengah-tengah pembukaan semula pasca pandemik global. Pada masa lalu, pelarasan manual kepada harga bahan api berjulat dari sekitar 10 sen hingga 60 sen, justeru, kami fikir ia boleh dibuat sekali sahaja,” katanya.

 

Laporan CGS International juga merujuk pelarasan harga bahan api diesel baru-baru ini, yang menyaksikan peningkatan hampir 60% kepada RM3.35 seliter pada 10 Jun 2024.

 

Walaupun terdapat kebimbangan awal mengenai kenaikan inflasi, data bagi bulan Jun dan Julai 2024 menunjukkan kesan minimum kepada pengguna, sebahagiannya disebabkan oleh pemantauan harga yang ketat oleh kerajaan.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Kerajaan dapat jimat belanja subsidi RM4.1 bilion jika petrol RON95 dinaikkan 32 sen mulai 1 Julai, capai sasaran Belanjawan 2024 - Maybank IB

 

Laporan itu menganggarkan bahawa jumlah perbelanjaan subsidi bahan api Malaysia untuk 2024 akan mencecah RM26.3 bilion, dengan RM16.3 bilion diperuntukkan untuk RON95.

 

Pergerakan kepada harga RON95 terapung sepenuhnya berpotensi menjimatkan kerajaan kira-kira RM4.1 bilion, mengurangkan defisit fiskal sebanyak 0.2 peratus daripada KDNK, dengan andaian tiada langkah mengimbangi.

 

Bagaimanapun, CGS International menyatakan bahawa kenaikan harga RON95 sebanyak 40 sen pada 1 Okt 2024, boleh meningkatkan indeks harga pengguna (CPI) sebanyak 100 mata asas, daripada 2.0% kepada 3.0% tahun ke tahun. Firma itu mengunjurkan inflasi untuk 2024 kekal sederhana pada 2.1%, dengan peningkatan yang lebih ketara kepada 2.5% dijangka pada 2025.

 

“Ini adalah perbezaan harga paling sempit sejak Disember 2021 di tengah-tengah pembukaan semula pasca pandemik global. Pada masa lalu, pelarasan manual kepada harga bahan api berjulat dari sekitar 10 sen hingga 60 sen, justeru, kami fikir ia boleh dibuat sekali sahaja,” katanya.

 

Laporan itu juga menekankan potensi cabaran seperti keberkesanan pemberian tunai yang disasarkan dan kesan harga minyak yang turun naik ke atas prospek ekonomi Malaysia.

 

Walaupun jangkaan pasaran untuk harga minyak Brent secara amnya menurun, penurunan yang berterusan boleh menjejaskan sentimen ekonomi global dan merumitkan pelaksanaan dasar inflasi.

 

Di sebalik cabaran ini, CGS International menegaskan bahawa persekitaran ekonomi semasa memberikan peluang unik untuk pembaharuan subsidi bahan api. Mereka berhujah bahawa menangani isu subsidi sekarang akan menyokong inisiatif hijau Malaysia dan mengurangkan herotan ekonomi.

 

“Adapun, unsur-unsur yang mendorong kejatuhan harga minyak juga melemahkan sentimen ekonomi global, yang boleh menjejaskan prospek ekonomi Malaysia dan meletakkan sebarang langkah yang memihak kepada inflasi.”

 

“Namun begitu, kami berpendapat tiada masa yang lebih baik daripada sekarang untuk pembaharuan bahan api. Subsidi bahan api menjadi batu penghalang bagi inisiatif hijau Malaysia, dan lebih cepat ini dilakukan, lebih baik.” - DagangNews.com