LIAM, pihak berkepentingan berusaha tangani kebimbangan isu pembayaran bersama insurans perubatan | DagangNews Skip to main content

LIAM, pihak berkepentingan berusaha tangani kebimbangan isu pembayaran bersama insurans perubatan

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 18 Sept - Persatuan Insurans Hayat Malaysia (LIAM) sedang berusaha bersama pihak berkepentingan bagi menangani kebimbangan orang ramai mengenai ciri pembayaran bersama untuk produk insurans dan takaful perubatan dan kesihatan (MHIT).

 

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif LIAM, Raymond Lew, perbincangan tersebut melibatkan pengawal selia, hospital dan profesional perubatan. 

 

“Buat masa ini, LIAM sedang bekerjasama dengan semua pihak berkepentingan yang berkaitan. 

 

“Kami akan memaklumkan kepada semua apabila terdapat perkembangan terkini,” kata Lew semasa majlis penjenamaan semula Institut Insurans Asia (AII).

 

Lew juga berkata LIAM akan terus mengutamakan keperluan pengguna dan memastikan setiap rakyat Malaysia mempunyai akses kepada perlindungan penjagaan kesihatan yang berpatutan.

 

“Kami mahu mengenal pasti penyelesaian bagi menangani kebimbangan rakyat Malaysia. Jadi, diharapkan semua orang mampu membayar perlindungan insurans premium yang berpatutan,” katanya.

 

Pembayaran bersama di sini merujuk kepada pengaturan perkongsian kos antara pemegang polisi dan penanggung insurans atau pengendali takaful (ITO). 

 

Ringkasnya, pemegang polisi diberi pilihan untuk membayar sebahagian daripada yuran semasa lawatan perubatan, sebagai pertukaran premium insurans yang lebih rendah.

 

Pilihan baharu itu yang mesti disediakan oleh ITO bermula September telah menjadi perhatian di tengah-tengah kebimbangan kos perubatan yang tinggi.

 

Selain daripada kos perubatan yang tinggi, pemegang polisi mungkin mengambil kira pembayarannya walaupun mereka perlu mendapatkan rawatan yang mahal.

 

Oleh itu, ITO dikehendaki menunjukkan Helaian Pendedahan Produk dengan sekurang-kurangnya satu pilihan yang menawarkan ciri tersebut kepada pelanggan mulai 1 Januari 2025.

 

Di samping itu, Ketua Pegawai Eksekutif AII, Paul Low berkata, model pembayaran bersama akan menggalakkan pesakit mempertimbangkan dengan teliti keperluan bagi mendapatkan rawatan perubatan.

 

Beliau memetik negara seperti Singapura, Amerika Syarikat dan negara Eropah yang telah berjaya melaksanakan sistem insurans bersama dalam pengurusan kos perubatan dan premium.

 

“Sebenarnya, pembayaran bersama itu membantu menguruskan kos perubatan dan pada masa yang sama menguruskan premium pemegang polisi,” kata Low.

 

Beliau berkata, AII bercadang untuk mengadakan libat urus awam bagi mendidik orang ramai tentang faedah sistem pembayaran bersama dan menangani sebarang kebimbangan.- DagangNews.com