CIMB terus diyakini firma penganalisis, mampu meningkat ke tahap lebih tinggi | DagangNews Skip to main content

CIMB terus diyakini firma penganalisis, mampu meningkat ke tahap lebih tinggi

KUALA LUMPUR 19 Sept - Walaupun didagangkan pada nisbah harga kepada nilai buku (P/B) tertinggi dalam tempoh 10 tahun, penganalisis masih yakin mengenai prospek CIMB Group Holdings Bhd kerana mereka melihat saham itu sedang meningkat ke tahap yang lebih tinggi.

 

Ini disebabkan prospek pendapatan untuk kumpulan perbankan ketiga terbesar di Malaysia, terutamanya margin faedah yang lebih baik disebabkan kos dana lebih rendah, serta prospek pendapatan bukan faedah yang semakin baik untuk bahagian perbankan pelaburannya.

 

Penyusutan nisbah kos kepada pendapatan CIMB  juga telah menyumbang kepada penganalisis kekal yakin kepada bank berkenaan.

 

Daripada 20 penganalisis yang meliputi saham, 14 memberikan penarafan saranan "Beli" manakala enam yang lain "Pegang". 

 

JP Morgan ialah broker asing terbaharu yang telah menaik taraf penarafan CIMB kepada "Overweight" daripada "Pegang", dengan harga sasarannya dinaikkan kepada RM10 daripada RM8.

 

Purata harga sasaran CIMB dalam kalangan 20 penganalisis berkenaan ialah RM8.89 sesaham.

 

JP Morgan berkata, penarafan semula itu kebanyakannya disebabkan oleh penekanan CIMB terhadap penyampaian pulangan ke atas ekuiti (ROE) yang mampan melalui tumpuan kepada pengurusan kos seperti kos dana, perbelanjaan operasi dan peruntukan, selain pertumbuhan pendapatan.

 

"Strategi utama termasuk mengutamakan kutipan deposit berbanding pinjaman, meluaskan kutipan yuran, proses reka bentuk semula untuk mengurangkan kos dan memperuntukkan semula modal ke arah pulangan yang lebih tinggi ke atas aset berwajaran risiko dari segi geografi dan perniagaan," tulis JP Morgan dalam nota yang diterbitkan.

 

“Peralihan ini, di samping pembaharuan struktur yang sedang berjalan di Malaysia, membolehkan bank untuk memberikan 11% hingga 13% ROE, lebih tinggi daripada ramalan umum dan 12% hingga 18% pertumbuhan pendapatan sesaham (EPS) dalam tiga tahun akan datang, membawa kepada penilaian semula,” katanya.

 

Sehingga ke tarikh ini (YTD), setakat harga penutup pada Rabu RM8.33, CIMB telah menjana pulangan sebanyak 53.2%  - termasuk dividen — menjadi saham perbankan berprestasi terbaik dan ahli komponen FTSE Bursa Malaysia KLCI.

 

Kumpulan perbankan itu kini didagangkan pada nilai P/B sebanyak 1.29 kali, paras tertinggi dalam tempoh 10 tahun sejak Julai 2013.

 

Permodalan pasaran semasa bank itu sebanyak RM89.22 bilion menghampiri paras tertinggi sepanjang masa sebanyak RM90.87 bilion yang dicapai Selasa lepas.

 

Perlu diingat bahawa nisbah P/B CIMB mula-mula mencecah melebihi satu kali pada 15 Mac 2024, pada tempoh pasaran saham Malaysia menyaksikan aliran masuk asing yang kukuh yang telah bermula pada November 2023, sebelum aliran masuk ini mencecah kejatuhan seketika.

 

Kenaikan harga saham CIMB serta penilaian P/B nya telah didorong oleh kepulangan minat pelabur asing ke kaunter, dengan pegangan saham asingnya melonjak kepada 33.2% — tertinggi dalam kalangan semua bank.

 

Semakan sepintas lalu ke atas pegangan saham asing enam bank terbesar menunjukkan perubahan pemilikan asing CIMB sejak Disember 2020 adalah yang paling positif pada 12.3%, diikuti oleh AMMB Holdings Bhd pada 5.5% dan Malayan Banking Bhd pada 3.5%.

 

Sejak 2010, penilaian P/B CIMB telah menunjukkan korelasi yang tinggi dengan pegangan saham asingnya. 

 

Nisbah P/B bank mencecah paras tertinggi 1.57 pada Jun 2011 apabila pemilikan asing tertinggi pada 42.9%, manakala nisbah PB nya mencecah paras rendah sebanyak 0.43 kali apabila dana asing hanya memiliki 20.6% saham.

 

Nisbah P/B semasa CIMB sebanyak 1.29 kali masih jauh lebih rendah daripada 1.57 kali yang dicapai pada Jun 2011. 

 

Pada masa yang sama, paras pegangan saham asingnya sebanyak 33.2% masih jauh lebih rendah daripada paras 42.9% yang dicatatkan pada Jun 2011.

 

Namun begitu, kenaikan harga saham CIMB juga telah mengejutkan Kenanga Research.

 

Syarikat penyelidikan yang disokong bank pelaburan itu menurunkan taraf CIMB kepada "Market Perform" pada 2 September, daripada "Outperform", mengatakan rali itu boleh dilebihkan pada titik harga semasa, kerana CIMB telah pun mencapai sasaran ROE sebanyak 11.5% untuk FY2024.

 

Kenanga juga berkata, berdasarkan andaian kos ekuiti sebanyak 11.2%, dan menambat kepada 12.5% ​​ROE yang berada pada julat tinggi sasaran CIMB, harga sasaran RM8.60 akan diperoleh menggunakan Model Pertumbuhan Gordon bagi Nisbah 1.05 PB bagi FY2025.

 

Penganalisis lain menyebut potensi pertumbuhan pendapatan bukan faedah jangka pendek yang lebih perlahan daripada asas yang tinggi dan peluang pengambilan kos struktur berskala besar yang lebih sedikit sebagai sebahagian daripada risiko penurunan kepada penilaian kaya CIMB.

 

Risiko penurunan ini turut disedari oleh JP Morgan — pertumbuhan pinjaman yang lebih lemah daripada jangkaan, margin faedah bersih yang lebih lemah disebabkan persaingan yang lebih sengit, potensi isu kualiti aset, terutamanya dalam ruang perusahaan kecil dan sederhana, serta risiko pelaksanaan strategi.

 

Walau bagaimanapun, sejak FY2022, CIMB telah berjaya menyampaikan ROE lebih daripada 10%, kali terakhir dilihat pada FY2013.

 

Bank itu juga mampu menguasai nisbah kos kepada pendapatan di bawah 50%, dan semakin menurun.

 

Keuntungan bersih CIMB mencapai rekod tertinggi RM6.98 bilion pada FY2023, untuk pertumbuhan 28.3% tahun ke tahun, membolehkan bank itu membayar dua dividen khas. - DagangNews.com