Haily peroleh kontrak RM76 juta bina 393 unit rumah teres dua tingkat di Johor Bahru  | DagangNews Skip to main content

Haily peroleh kontrak RM76 juta bina 393 unit rumah teres dua tingkat di Johor Bahru 

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 18 Sept – Haily Group Berhad, salah satu pemain utama dalam industri pembinaan Johor, melalui anak syarikat milik penuhnya Haily Construction Sdn. Bhd., memperoleh kontrak RM75.9 juta daripada anak syarikat Mah Sing Group Berhad, Meridin East Sdn Bhd.

 

Kontrak ini mengukuhkan lagi portfolio pembinaan Haily dan menekankan komitmennya untuk menyampaikan pembangunan kediaman berkualiti tinggi di rantau ini.

 

Projek yang dianugerahkan itu termasuk 393 unit rumah teres dua tingkat di Taman Bestari Perdana, Johor Bahru dan dua pencawang kebuk dua Tenaga Nasional Berhad (TNB), mempertingkatkan landskap kediaman Johor yang semakin berkembang.

 

Ini menandakan kemenangan kontrak ketiga belas untuk Haily pada tahun 2024, berikutan beberapa siri projek yang berjaya yang telah diperoleh dengan nilai kontrak berjumlah kira-kira RM462.31 juta, melepasi RM272.14 juta yang dicapai sepanjang tahun 2023.

 

Momentum ini meletakkan Haily sebagai salah satu pemain utama dalam pasaran kediaman Johor, meneruskan trajektori pertumbuhannya.

 

Kumpulan pada masa ini mempunyai 26 projek pembinaan yang sedang dijalankan dengan jumlah nilai kontrak sebanyak RM857.93 juta.

 

Projek-projek ini dijangka akan siap secara berperingkat antara 2024 dan 2026 dan akan menyumbang secara positif kepada hasil dan keuntungan Kumpulan dalam tempoh ini.

 

See Tin Hai
              See Tin Hai

 

 

Pengasas dan Pengarah Eksekutif Haily, See Tin Hai berkata, pihaknya gembira dapat meneruskan hubungan perniagaan yang telah lama terjalin dengan Mah Sing Group.

 

"Projek ini adalah bukti keupayaan kami dalam mengendalikan pembangunan kediaman berskala besar, dan kami yakin ia akan menyumbang kepada pertumbuhan keseluruhan pasaran hartanah Johor,” kata beliau.

 

Projek itu mencerminkan permintaan yang semakin meningkat untuk perumahan kediaman di Johor, didorong oleh kedua-dua penghijrahan domestik dan pembangunan ekonomi wilayah itu.

 

Dengan sektor pembinaan Malaysia mengalami pemulihan dan pertumbuhan yang teguh — diunjurkan berkembang sebanyak 6.7% pada 2024, Haily berada pada kedudukan yang baik untuk memanfaatkan momentum ini melalui hubungan perniagaannya dengan pemaju terkemuka dan tumpuannya pada amalan bangunan yang mampan dan berkualiti tinggi.

 

Anugerah kontrak ini dijangka menyumbang secara positif kepada prestasi kewangan kumpulan Haily bagi tahun kewangan berakhir 2024, 2025 dan 2026. - DagangNews.com