Sime Darby Plantation sasar penggunaan 100% pekerja tempatan di ladang menjelang 2027 | DagangNews Skip to main content

Sime Darby Plantation sasar penggunaan 100% pekerja tempatan di ladang menjelang 2027

KUALA LUMPUR 7 Mac - Sime Darby Plantation Bhd (SDP) merancang untuk menggunakan 100% tenaga kerja tempatan menjelang akhir 2027 dengan gaji minimum RM3,000.

 

Pengarah Urusan Kumpulan SDP, Mohamad Helmy Othman Basha berkata, langkah itu akan membantu syarikat perladangan mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing dan mendorongnya ke arah meningkatkan mekanisasi dan automasi di lapangan.

 

"Usaha itu adalah untuk mengurangkan tenaga kerja sebanyak mungkin.

 

"Untuk Malaysia, kami mahu menggunakan orang tempatan. Kami mahu 100% pekerja tempatan. Saya tahu ia adalah sasaran yang tinggi, tetapi di sinilah kita bergerak menjelang akhir 2027 dengan gaji minimum RM3,000,” katanya pada Persidangan & Pameran Tinjauan Harga Minyak Sawit & Laurik ke-34 (POC2023), hari ini.

 

Beliau berkata, sebelum pandemik COVID-19, syarikat itu menggunakan 75% pekerja asing untuk bekerja di ladang, manakala 25% mewakili pekerja tempatan.

 

“Kami kini hanya 60% pekerja asing dan 40% tempatan. Kami mahu mengubah persepsi lazim terhadap sektor perladangan sebagai industri yang kotor, berbahaya dan sukar. Kami ingin memudahkan kerja dan tidak menyusahkan. Sudah tentu pada masa yang sama, kos dan produktiviti adalah penting,” katanya.

 

Beliau menambah bahawa SDP menyasarkan untuk meningkatkan nisbah buruh tanah bagi ladang kelapa sawit kepada seorang pekerja bagi setiap 17.5 hektar, daripada seorang pekerja bagi setiap 15 hektar pada masa ini.

 

SDP terlibat secara aktif dalam usaha mempercepatkan sasaran automasi dan mekanisasinya dalam beberapa bidang perniagaan, termasuk melancarkan inisiatif mekanisasi dalam operasi huluannya serta pembangunan perisian dan perkakasan untuk inisiatif automasi dan robotik.

 

Kumpulan itu juga telah menubuhkan Unit Transformasi Mekanisasi (MTU) dan Pusat Robotik baharu di kompleks Penyelidikan dan Pembangunannya di Pulau Carey.

 

Ia merupakan pusat reka bentuk mekanisasi dan robotik, fabrikasi dan ujian.

 

SDP kini sedang memajukan kerja dalam mesin penuaian yang inovatif untuk masa hadapan, termasuk kenderaan darat tanpa pemandu (UGV), dron, senjata robotik dan sistem pengesanan untuk digunakan di ladangnya. - DagangNews.com