T7 Global raih kontrak naik taraf Sistem Pengendalian Bagasi Terminal 1 KLIA | DagangNews Skip to main content

T7 Global raih kontrak naik taraf Sistem Pengendalian Bagasi Terminal 1 KLIA

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 14 Dis - T7 Global Berhad menerusi anak syarikatnya, T7 Kemuncak Sdn. Bhd. dengan kerjasama Siemens Logistics Pte. Ltd. menerima kontrak untuk menaik taraf Sistem Pengendalian Bagasi (BHS) di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

 

Kumpulan itu dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia berkata, kontrak itu melibatkan kerja-kerja reka bentuk, pembekalan, pemasangan, ujian dan pentauliahan Sistem Pengendalian Bagasi yang terkini.

 

Sistem BHS baharu itu akan menampilkan Siemens Logistics VarioBelt yang cekap, penghantar tali sawat VarioStore, Terminal 1 menerima Storan Beg Awal (EBS) moden yang akan memberikan lapangan terbang kapasiti penyimpanan sebanyak 2,500 kedudukan beg, lebih tinggi daripada kapasiti penyimpanan semasa.

 

EBS meningkatkan pemprosesan bagasi pemindahan dan membolehkan penumpang mendaftar masuk lebih awal.

 

Naib Presiden Eksekutif di Siemens Logistics, Michael Schneider berkata, pihaknya berbangga kerana Malaysia Airports mempercayai mereka selepas melakukan penilaian yang panjang dan intensif.


"Menerusi konsortium dengan T7 Global dan dengan teknologi kami, ia akan menyumbang nilai tambah kepada perjalanan pelanggan kami ke arah meningkatkan kapasitinya," katanya.

 

Projek itu akan dilaksanakan dalam tiga bahagian semasa lapangan terbang itu beroperasi.

 

Siemens Logistics akan menyediakan teknologi penghantaran terkini termasuk VarioTray untuk meningkatkan pengeluaran bagasi.

 

VarioTray, sistem penghantar berkelajuan tinggi yang disambungkan antara Bangunan Terminal Utama dan Satelit A, akan membolehkan beg dipindahkan dengan pantas dan selamat antara kedua-dua bangunan.

 

Selain itu, sistem itu akan mempunyai perisian kawalan tahap rendah dan tahap tinggi (BagIQ) berprestasi tinggi, yang membolehkan pengurusan pintar proses pengendalian bagasi dan melengkapkan tawaran keseluruhan.

 

T7 Kemuncak bertanggungjawab untuk pemasangan BHS, pembinaan sokongan keluli, pengubahsuaian bilik kawalan SCADA, bilik pelayan dan bilik Pemeriksaan X-Ray, infrastruktur IT, pemasangan mesin penapisan Std 3 CT dan pemodelan BIM sehingga LOD 500 dengan Pengurusan Antaramuka.

 

Pasukan pengurusan projek mempunyai kecekapan untuk menyampaikan projek dalam persekitaran lapangan terbang secara langsung tanpa campur tangan operasi lapangan terbang harian.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, T7 Global Tan Kay Zhuin berkata, kontrak itu menandakan satu lagi peristiwa penting bagi bahagian pembinaannya untuk mengembangkan perniagaan logistik lapangan terbang. 

 

"Kami percaya bahawa bersama-sama rakan konsortium kami yang boleh dipercayai, Siemens Logistics, kami akan menyampaikan Sistem Pengendalian Bagasi terkini untuk Terminal 1 KL Lapangan Terbang Antarabangsa. - DagangNews.com