Techna-X meterai perjanjian tiga pihak untuk projek ladang mikroalga bernilai RM557 juta | DagangNews Skip to main content

Techna-X meterai perjanjian tiga pihak untuk projek ladang mikroalga bernilai RM557 juta

Pengerusi Eksekutif Techna-X, Tunku Naquiyuddin ibni Tuanku Ja’afar
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 21 Jun - Techna-X Berhad mengumumkan pemeteraian perjanjian tiga pihak untuk projek teknologi tenaga boleh diperbaharui bagi membangunkan ladang mikroalga seluas 34.39 hektar (85 ekar) yang lokasinya akan diumumkan kemudian.

 

Projek pecah tanah ini memberi tumpuan kepada penternakan mikroalga dan pengeluaran biobahan api alga dalam kerjasama antara Techna-X Aerobeidou Sdn. Bhd. (TASB), MYKO Global Sdn. Bhd. (MYKO), dan RTA E&C Sdn. Bhd. (RTA).

 

TASB, anak syarikat milik penuh Techna-X , iaitu entiti pelaburan dan rakan kongsi teknologi untuk projek ini dan matlamatnya adalah untuk membangunkan ladang mikroalga seluas 34.39 hektar dengan pelaburan AS$120 juta (RM557.4 juta), menjangkakan pengeluaran bertahan sekurang-kurangnya 30 tahun.

 

Dalam perjanjian tiga pihak ini, MYKO, penyedia teknologi, akan menguruskan kemudahan itu dan memastikan pengeluaran sekurang-kurangnya 36,000 tan metrik minyak alga mentah untuk biofuel setahun. Jumlah ini diunjurkan menjana pendapatan tahunan bersih kira-kira AS$40 (RM185.5) juta.

 

Projek ini bertujuan untuk menternak mikroalga dan mengekstrak minyak alga mentah daripadanya, memanfaatkan teknologi dan paten MYKO, dan kepakaran kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan RTA serta TASB akan bertindak sebagai pelabur dan rakan kongsi teknologi Internet Benda.


 

microalgae farm
Contoh ladang mikroalga yang dirancang oleh Techna-X

 


Pengerusi Eksekutif Techna-X, Tunku Naquiyuddin ibni Tuanku Ja’afar berkata, selaras dengan komitmen strategik syarikat untuk menjadi sebahagian daripada penyelesaian bagi perubahan iklim, Techna-X mengiktiraf peranan penting tenaga boleh diperbaharui dan teknologi penangkapan karbon boleh dimainkan.

 

"Penglibatan kami dalam projek ini menekankan keazaman kami untuk menyumbang kepada agenda perubahan iklim global dan membantu mencapai matlamat neutraliti karbon,” kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini. 

 

Sektor tenaga boleh diperbaharui ialah bidang yang berkembang pesat, dan biofuel mikroalga mewakili satu bidang peluang yang besar.

 

Penguatkuasaan baru-baru ini bagi program The Renewable Fuel Standard (RFS) di AS, bersama-sama dengan program serupa di Jerman, UK dan Brazil, telah memberi tumpuan kepada kepentingan bahan api boleh diperbaharui rendah GHG dalam menangani perubahan iklim.

 

Tambahan pula, komitmen baru-baru ini oleh syarikat penerbangan dunia untuk mencapai pelepasan karbon bersih-sifar menjelang 2050 telah meningkatkan permintaan untuk bahan api penerbangan mampan (SAF).

 

Mikroalga ialah penyelesaian mujarab dalam hal ini, sebagai satu set organisma yang merupakan bentuk hidupan tertua di Bumi dan mampu menukar cahaya matahari, CO2, dan dos mikro nutrien kepada minyak dengan lebih cekap berbanding tanaman lain.

 

Selain itu, alga boleh mengasingkan sehingga 3 kali ganda berat badan mereka daripada CO2, menyumbang dengan ketara kepada usaha menangkap karbon. Satu tan minyak alga yang dihasilkan boleh menyerap 2.2 tan CO2.

 

Ini akan mencipta dan membangunkan kaedah inovatif untuk penanaman alga - Ladang Automatik Alga-Modular (A-MAP) - yang menggunakan reka bentuk kolam sarang lebah yang unik untuk membolehkan penuaian mikroalga bukan GMO yang berketumpatan tinggi dan automatik.

 

Sistem ini memberikan hasil yang lebih tinggi secara eksponen pada skala perindustrian pada kos pengeluaran yang berdaya maju secara komersial, menjadikannya pelaburan yang mesra alam dan kukuh dari segi ekonomi.


 

parafrasa

 


Perjanjian ini membolehkan Techna-X bekerjasama dengan syarikat penanaman alga pertama dan kini satu-satunya di dunia yang diperakui oleh Pensijilan Karbon Kemampanan Antarabangsa (ISCC), menandakan komitmen syarikat untuk mengurangkan pelepasan GHG, menggalakkan penggunaan tanah yang mampan, kebolehkesanan, perlindungan biosfera semula jadi, dan memastikan kemampanan sosial.

 

RTA, kontraktor kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC), akan menyelia pembinaan dan operasi ladang.

 

Ketua Pegawai Teknologi Techna-X, Vince Ng berkata, cadangan pelaburan ini merupakan satu langkah penting untuk Techna-X menjadi sumber bahan api lestari hijau.

 

Menurutnya, penanaman mikroalga dan pengekstrakan bahan api bio menawarkan potensi besar untuk pertumbuhan sosio-ekonomi. Ini disebabkan oleh pelbagai sebab, termasuk keperluan kawal selia untuk penggunaan biofuel di beberapa negara, peranan mikroalga dalam penyerapan karbon serta teknik penanaman inovatif yang ditawarkan oleh proses A-MAP yang dipatenkan MYKO.


 

microalgae farm

 


“Bukan sahaja ini merupakan inisiatif ESG utama tetapi terdapat sinergi yang luar biasa melalui memanfaatkan kepakaran Techna-X dalam Pertanian IOT untuk menyampaikan ladang mikroalga didayakan IR4.0 yang pertama.

 

"Dengan menyesuaikan komponen teras dalam platform pertanian digital dan AI kami, pelbagai teknologi boleh membantu meningkatkan kecekapan operasi, mengurangkan tenaga manusia dan meningkatkan hasil" kata beliau.

 

Selepas kejayaan penggunaan modul 34.39 hektar yang pertama, TASB akan mempunyai hak pertama untuk menolak untuk mengembangkan perjanjian pembangunan dengan MYKO dengan syarat yang sama.- DagangNews.com