Borong melabur RM75 juta bagi meningkatkan Ekonomi Digital Sarawak dan menyokong perniagaan tempatan | DagangNews Skip to main content

Borong melabur RM75 juta bagi meningkatkan Ekonomi Digital Sarawak dan menyokong perniagaan tempatan

[Dari Kiri] Datuk Ir Ts Sudarnoto Osman, CEO Sarawak Digital Economy Corporation (SDEC); Datuk Sri Roland Sagah Wee Inn, Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat (MEITD), Sarawak; Profesor Jugdutt Singh, Ahli Lembaga Pengarah SDEC; Aizat Rahim, pengasas bersama dan Pengarah Urusan Borong.
Oleh Mohamad Iman

KUCHING 17 Okt Macro Tech Ventures Sdn Bhd (Borong), penyedia penyelesaian dan pengumpul platform eCommerce B2B, menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) dengan Sarawak Digital Economy Corporation (SDEC), bersama lima syarikat lain pada Persidangan Ekonomi Digital Antarabangsa awal hari ini.

 

Perjanjian MOU itu merasmikan perkongsian Borong dengan SDEC dan komitmen mereka untuk melabur RM75 juta bagi membolehkan pendigitalan merentas Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) Sarawak, membangunkan perniagaan tempatan.

 

Borong menjangkakan untuk membawa lebih 60,000 PKS melalui penyediaan alat dan sumber digital yang dapat memindahkan perniagaan mereka daripada luar talian kepada dalam talian.

 

Borong juga akan menilai kesediaan digital dan pengetahuan PKS, latihan digital, dan aktiviti orientasi bersama SDEC. Matlamatnya adalah untuk menyediakan perniagaan tempatan dalam menggunakan platform e-Dagang dan pasaran Borong bagi meningkatkan jangkauan dan daya saing global mereka.

 

Setelah memasuki ekosistem Borong, PKS layak menggunakan Digital Niaga - program pembiayaan PKS dengan kerjasama perbankan seperti BSN, Bank Rakyat dan Agrobank - untuk mendapatkan akses mudah kepada pembiayaan mampu milik serendah 2.5% setahun.

 

Sehingga kini, Borong dan rakan kongsi perbankannya telah memperuntukkan lebih RM300 juta pembiayaan PKS sedia untuk diaturkan dan digunakan. Program Digital Niaga adalah sejajar dengan aspirasi Ekonomi MADANI bagi membangunkan PKS tempatan menjadi juara serantau dan penyedia sumber-sumber penting untuk memacu potensi eksport mereka, meletakkan Malaysia sebagai senarai 30 ekonomi terbesar dunia.

 

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif SDEC Datuk Ir. Ts. Sudarnoto Osman, "MOU ini mewakili langkah kritikal dalam perjalanan Sarawak ke arah menjadi kuasa besar ekonomi digital. Kerjasama ini lebih daripada sekadar teknologi—ia mengenai memperkasakan komuniti melalui pendigitalan. Dengan mempertemukan penyelesaian digital, kita melengkapkan perniagaan tempatan dengan pengetahuan, sokongan, dan pembiayaan untuk berkembang maju."

 

Selain itu, Aizat Rahim, pengasas bersama Borong menghargai perkongsian awam-swasta antara Borong dan SDEC adalah langkah positif ke hadapan untuk mempromosikan keusahawanan tempatan dan membangunkan perusahaan ke arah era digital dengan berhasrat dapat meningkatkan pertumbuhan ekonomi Sarawak.

 

“Kami komited untuk melabur dalam PKS Sarawak bagi mengukuhkan jejak mereka di peringkat tempatan dan berkembang di peringkat antarabangsa melalui pendigitalan rentas sempadan,” kata beliau.

 

Ketua Pegawai Eksekutif SDEC, Datuk Ir. Ts. Sudarnoto Osman, dan pengasas bersama Borong, Aizat Rahim, menyempurnakan tandatangan simbolik perjanjian ini pada Edisi ke-7 Persidangan Ekonomi Digital Antarabangsa Sarawak (IDECS), yang diadakan di Peringkat Kampung Startup, Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK).

 

Untuk maklumat lanjut atau peluang temu duga, sila hubungi Wei Boon Ang di (weiboon@borong.com). - DagangNews.com