Malaysia jadi antara negara tumpuan China kembangkan sektor pembuatan didorong kemampanan jangka panjang - JLL | DagangNews Skip to main content

Malaysia jadi antara negara tumpuan China kembangkan sektor pembuatan didorong kemampanan jangka panjang - JLL

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 17 Okt - Syarikat-syarikat China mula meneroka pengembangan sektor pembuatan di luar negara dan melihat Malaysia dan negara-negara di Asia Tenggara sebagai pelengkap kekepada usaha itu. 

 

Pendekatan itu menyaksikan Malaysia muncul sebagai destinasi menarik terutamanya kepada pelabur.

 

"Syarikat China mempertimbangkan Malaysia disebabkan beberapa faktor yang menyumbang secara signifikan kepada kejayaan dan kemampanan jangka panjang kepada syarikat pembuatan. Ini termasuk buruh mahir, infrastruktur, peraturan alam sekitar, kedekatan dengan pembekal dan pelanggan serta kestabilan politik.

 

"JLL mengesyorkan penilaian teliti terhadap faktor bukan kos atau kualitatif ini sebagai penting untuk membuat keputusan termaklum dan meletakkan asas yang kukuh untuk pertumbuhan masa depan," kata Ketua Penyelidikan & Perundingan JLL (Malaysia), Yulia Nikulicheva dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Sektor pembuatan Malaysia telah menarik sejumlah besar pelaburan langsung asing (FDI) dalam beberapa tahun kebelakangan ini, khususnya dalam segmen elektrik dan elektronik (E&E).

 

JLL
Yulia Nikulicheva

 

Malaysia merupakan hos kepada enam daripada 12 pengeluar semikonduktor global teratas, menyumbang kepada 7% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Selain itu, Malaysia menduduki tempat ketujuh di peringkat global dalam eksport E&E.

 

"Secara keseluruhannya, Malaysia menawarkan kos perniagaan yang kompetitif berbanding negara lain di rantau Asia Tenggara. Ia juga mempunyai tenaga kerja mahir yang mahir dalam bahasa Inggeris, serta populasi berbahasa Mandarin yang ketara.

 

"Tambahan pula, infrastruktur jalan raya, pelabuhan laut dan lapangan terbang Malaysia yang maju, bersama-sama dengan persekitaran mesra perniagaannya, menjadikannya lokasi yang menarik untuk bakal pelabur. Sistem perundangan negara, yang berkongsi persamaan dengan undang-undang British, menjimatkan masa pelabur dalam membiasakan diri dengan selok-belok undang-undang tempatan.

 

"Kesemua faktor ini digabungkan menjadikan Malaysia salah satu kawasan panas paling menarik di Asia Tenggara untuk pelabur China," kata JLL.

 

Sektor jentera dan peralatan (M&E) menunjukkan pertumbuhan yang ketara, dengan eksport meningkat sebanyak 25.5% dari Januari hingga Julai 2022, mencecah AS$8.34 bilion tahun ke tahun. Malaysia mengeluarkan jentera perindustrian, peralatan elektrik, dan jentera pembinaan dan perlombongan.

 

Dalam industri makanan, Malaysia menyasarkan untuk menjadi antara pembekal produk halal global terbesar. Petunjuk Ekonomi Islam Global meramalkan bahawa pasaran halal global akan berkembang daripada AS$2.09 trilion pada 2021 kepada hampir AS$3.27 trilion menjelang 2028. Negara ini memberi tumpuan kepada makanan diproses dan dalam tin, produk tenusu, minuman dan makanan ringan.

 

Industri kimia juga merupakan penyumbang penting kepada ekonomi Malaysia, mencakupi 6% daripada KDNK negara dan menggaji 292,969 pekerja, iaitu 12.5% ​​daripada jumlah pekerja pembuatan. Produk utama termasuk petrokimia, oleokimia, plastik dan polimer, dan agrokimia.

 

Malaysia juga menjadi destinasi menarik bagi pengeluar automotif global. Ia menjadi kilang pemasangan Porsche pertama di luar Jerman dan beberapa pusat pengedaran serantau untuk jenama seperti Volkswagen, Mercedes Benz, BMW dan hab EV serantau Volvo. 

 

Pengeluar tempatan seperti Proton dan Perodua juga telah mewujudkan kemudahan, meletakkan Malaysia sebagai hab serantau yang berpotensi untuk industri EV.- DagangNews.com