IJN memohon kenaikan 10-40% yuran bayaran pesakit yang tidak berubah sejak 21 tahun lalu | DagangNews Skip to main content

IJN memohon kenaikan 10-40% yuran bayaran pesakit yang tidak berubah sejak 21 tahun lalu

Ketua Pegawai Eksekutif IJN, Prof Datuk Seri Dr Mohamed Ezani Md Taib semasa taklimat makan tengah hari di Institut Jantung Negara pada 10 Oktober 2024.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 10 Okt - Institut Jantung Negara (IJN) memohon kenaikan 10-40% dalam yuran yang dikenakan terhadap pesakit yang dikemukakan oleh Kementerian Kesihatannya, kata Ketua Pegawai Eksekutif yang baharu dilantik Prof Datuk Seri Dr Mohamed Ezani Md Taib.

 

Dr Ezani, yang mengambil alih jawatan teraju IJN pada 1 September lalu berkata, kajian semula terhadap struktur bayaran juga perlu dilaksanakan kerana ia tidak berubah sejak 21 tahun lalu dan kini mesti dikira dengan inflasi serta peningkatan kos.

 

Beliau berkata, kos penjagaan kesihatan telah meningkat tetapi IJN masih mengenakan kos asal kepada kerajaan yang ditetapkan pada 2003.

 

"Sebagai contoh, kami mempunyai doktor atau jururawat tambahan, kami tidak mengenakan bayaran kepada mereka, kami perlu menanggung kosnya," katanya. 

 

"Jadi, kami sedang mencari semakan yuran, peningkatan 10% hingga 40%, bergantung kepada prosedur," kata Ezani, , kepada media semasa taklimat makan tengah hari di IJN hari ini.

 

Turut hadir ialah Konsultan Kanan Kardiologi dan Ketua Jabatan Kardiologi IJN, Datuk Dr Shaiful Azmi Yahaya dan Pengurus Kanan Kumpulan Komunikasi Korporat & Perkhidmatan Pesakit IJN, Aina Jamil.

 

"Tidak kira berapa banyak yang kita naikkan, ia tidak akan mencapai apa yang dikenakan oleh hospital swasta," katanya.

 

Beliau memberi contoh pembedahan pintasan mudah yang boleh menelan belanja kira-kira RM110,000-RM120,000 di hospital swasta ketika ini, berbanding kira-kira RM40,000 hingga RM50,000 di IJN.

 

 

IJN
Prof Datuk Seri Dr Mohamed Ezani Md Taib dan Datuk Dr Shaiful Azmi Yahaya bergambar bersama wakil media yang menghadiri sesi taklimat makan tengahari di IJN, Jalan Tun Razak pada 10 Oktober 2024.

 

 

Daripada segi bilangan pesakit, Dr Ezani berkata bilangan pesakit yang dirawat IJN semakin meningkat sejak beberapa tahun kebelakangan ini iaitu 334,445 pesakit luar dan 18,324 pesakit dalam tahun lepas, sedikit berubah daripada 338,213 pesakit luar dan 17,986 pesakit dalam yang dirawatnya pada 2022.

 

"Ini kerana IJN telah memaksimumkan kapasitinya dan sebab mengapa IJN mengembangkan kapasitinya melalui pembesaran dua fasa yang akan menambah 120 katil ke hospital," kata beliau.

 

IJN juga sedang berusaha untuk meningkatkan pengambilan pesakit swasta dan asing, katanya, yang kini menyumbang 14.9% dan 0.4% daripada jumlah pesakitnya.

 

Pesakit yang dibiayai KKM menyumbang 67.8% daripada jumlah pesakitnya. Nisbah yang ideal, katanya, ialah kira-kira 65% pesakit yang dibiayai KKM dan 30% pesakit swasta, termasuk warga asing.

 

Dr Ezani berkata IJN sedang berbincang dengan KKM mengenai "metodologi atau sistem pelepasan yang betul" untuk membetulkan apa jua kelemahan dalam prosedur pelepasan semasa supaya pesakit yang dibiayai KKM yang masih memerlukan rawatan kardiologi tidak terlepas dan dibenarkan keluar sebelum waktunya ke hospital umum KKM.

 

Beliau ditanya mengenai isu pesara yang dibiayai KKM yang mengadu bahawa mereka telah keluar dari IJN walaupun masih memerlukan rawatan berikutan langkah kerajaan mengurangkan kos.

 

KKM bagaimanapun, menjelaskan pada Februari, apabila isu itu timbul, bahawa pesakit hanya dibenarkan keluar dari IJN ke hospital KKM apabila keadaan mereka stabil, berkata pendekatan strategik memaksimumkan keberkesanan kos dan membolehkan kira-kira 4,000 pesakit baharu dirujuk ke IJN setiap tahun. - DagangNews.com