Jumlah jualan kenderaan baharu diunjur mencecah 800,000 unit pada 2024 dipacu segmen mampu milik - Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Jumlah jualan kenderaan baharu diunjur mencecah 800,000 unit pada 2024 dipacu segmen mampu milik - Kenanga Research

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 2 Okt - Kenanga Research mengunjurkan jumlah jumlah jualan kenderaan baharu boleh mencecah 800,000 unit pada tahun ini dipacu permintaan stabil daripada segmen mampu milik.

 

Katanya, unjuran itu adalah lebih tinggi berbanding ramalan Persatuan Automotif Malaysia (MAA) sebanyak 765,000 unit merangkumi jenama domestik dan import.

 

"Jangkaan peningkatan itu disokong permintaan kukuh dalam segmen mampu milik, pelancaran model baharu yang menarik, impak sederhana daripada pelaksanaan e-invois dan penyusutan oleh pembeli bagi pasaran pertengahan.

 

"Kami menyemak naik penarafan sektor itu kepada 'overweight' berbanding 'neutral'," katanya dalam satu nota kajia, hari ini.

 

Jumlah kenderaan terjual dalam lapan bulan pertama tahun ini telah mencecah 533,301 unit, meningkat 5.9% daripada 503,783 unit dalam tempoh yang sama tahun lepas, menurut data terkini MAA.

 

Sementara itu, pengguna perlu menimbang pembelian kereta dan barangan besar lain sebelum pelaksanaan rasionalisasi subsidi yang akan berlaku terhadap kemungkinan pemberian wang tunai dan bentuk bantuan lain daripada kerajaan untuk menutup kos sara hidup yang semakin meningkat.

 

Kerajaan telah mengumumkan penyasaran semula subsidi diesel pada Jun 2024, manakala rasionalisasi untuk RON95, varian petrol yang paling banyak digunakan, dijangka mengikutinya.

 

Buat masa ini, "keterlihatan pendapatan industri masih baik," kata Kenanga, memetik tempahan berjumlah 160,000 unit pada akhir Ogos 2024.

 

Lebih separuh daripada tunggakan itu terdiri daripada model baharu, menunjukkan daya tarikan model baharu, dan trend itu mungkin berterusan sepanjang baki bulan 2024 memandangkan barisan pelancaran baharu yang kukuh, kata Kenanga Research.

 

Firma penyelidikan itu juga mengulangi pendirian, rasionalisasi subsidi bahan api mungkin akan menjejaskan permintaan untuk kereta pasaran pertengahan walaupun ia akan menjadi perniagaan seperti biasa untuk segmen kelas bawah, menghasilkan pasaran "dua kelajuan" untuk 2024.

 

Kenanga menaik taraf Bermaz Auto Bhd dan DRB-HICOM Bhd kepada 'outperform', menyertai MBM Resources Bhd, HIL Industries Bhd, Hong Leong Industries Bhd dan Sime Darby Bhd.

 

Secara keseluruhannya, firma penyelidikan itu kini mempunyai enam saham dalam sektor itu dengan saranan 'outperform', dengan Tan Chong Motor Holdings Bhd menjadi saham tunggalnya pada penarafan 'underperform'. - DagangNews.com