Maxis berkemungkinan besar memenangi pembinaan rangkaian 5G kedua Malaysia, kata CIMB Securities | DagangNews Skip to main content

Maxis berkemungkinan besar memenangi pembinaan rangkaian 5G kedua Malaysia, kata CIMB Securities

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 26 Sept - Maxis Bhd menjadi pendahulu dalam usaha membina rangkaian 5G kedua Malaysia, mengatasi pesaing lain seperti CelcomDigi Bhd dan U Mobile Sdn Bhd, menurut CIMB Securities.

 

Walaupun Telekom Malaysia (TM) turut mengemukakan permohonannya, firma penyelidikan itu berkata, TM mungkin tidak layak selepas penamatan perjanjian langganan sahamnya (SSA) dengan Digital Nasional Berhad (DNB) pada 23 Ogos lalu, berikutan keengganan DNB melanjutkan tarikh akhir bagi mendapatkan kelulusan pemegang saham.

 

"Kami menjangkakan Maxis akan muncul sebagai pemenang, kerana kami merasakan kerajaan mungkin mahu syarikat berkaitan kerajaan seperti CelcomDigi, menerajui Digital Nasional Bhd (DNB)," katanya alam satu nota kajian.

 

Selain itu, perkongsian CelcomDigi dan YTL boleh dilihat sebagai pengimbang yang kukuh kepada perkongsian Maxis-U Mobile.

 

"Bagaimanapun, kami berpendapat CelcomDigi masih berpeluang memenangi tender itu, dengan Maxis, U Mobile, dan YTL kekal di DNB," katanya.

 

CIMB Securities berkata, syarikat telekomunikasi yang menang itu dijangka memeterai perkongsian ekuiti, atau pengaturan pemajak pajak jangka panjang, dengan syarikat telekomunikasi lain, membolehkannya berkongsi kos melancarkan rangkaian 5G kedua, serta sejajar dengan kepercayaan bahawa kerajaan mahu DNB dan Entiti B mempunyai saiz yang lebih kurang sama dari segi trafik 5G.

 

Mereka juga menjangkakan reaksi positif  berikutan pengumuman MCMC, dengan harga saham syarikat telekomunikasi yang menang meningkat, manakala syarikat telekomunikasi yang kalah mungkin melihat reaksi sebaliknya.

 

Ini kerana rangkaian 5G kedua dijangka mempunyai kualiti perkhidmatan yang lebih baik, kerana pelancaran sebahagian besarnya akan dipetakan kepada grid rangkaian sedia ada syarikat telekomunikasi yang menang, membolehkan penyerahan lebih lancar apabila bergerak antara rangkaian 2G/4G/5G.

 

"Sementara itu, untuk menyelesaikan isu ketidakseimbangan kos, kami percaya DNB mempunyai ruang untuk merasionalkan kos dan mungkin menerima yuran borong daripada Entiti B untuk memajak sebahagian daripada rangkaiannya di kawasan luar bandar, atau geran kerajaan atau insentif cukai," katanya.

 

CIMB Securities mengekalkan saranan 'overweight' terhadap Maxis dengan harga sasaran (TP) RM4.15 sesaham.- DagangNews.com