Prestasi kukuh pada separuh pertama, Bank Dunia tingkatkan unjuran pertumbuhan ekonomi Malaysia kepada 4.9% pada 2024 | DagangNews Skip to main content

Prestasi kukuh pada separuh pertama, Bank Dunia tingkatkan unjuran pertumbuhan ekonomi Malaysia kepada 4.9% pada 2024

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 8 Okt - Bank Dunia menaikkan unjuran pertumbuhan ekonomi Malaysia pada 2024 kepada 4.9%, naik 0.6 mata peratusan daripada unjuran sebelumnya sebanyak 4.3% pada April 2024, berikutan prestasi negara yang lebih kukuh daripada jangkaan pada separuh pertama tahun yang mencerminkan pertumbuhan kukuh dalam penggunaan, pelaburan dan aktiviti perdagangan.

 

Ketua Ahli Ekonominya bagi Malaysia, Apurva Sanghi berkata, sebagai ekonomi perdagangan terbuka, Malaysia mendapat manfaat daripada kitaran meningkat dalam pertumbuhan ekonomi global, yang dijangka stabil sekitar 2.6% tahun ini, walaupun ketegangan geopolitik berterusan dan kadar faedah yang tinggi

 

"Secara keseluruhan, ekonomi Malaysia berada pada kedudukan yang agak baik dengan pertumbuhan suku kedua sebanyak 5.9% melebihi jangkaan. 

 

"Inflasi kurang daripada 2%, ia lebih tinggi daripada suku kebelakangan ini tetapi masih sederhana. Pelaburan meningkat — pelaburan tahun ke tahun berkembang pada separuh pertama tahun, kedua-duanya meluluskan pelaburan langsung asing (FDI) dan pelaburan domestik," katanya semasa siding akhbar mengenai laporan Pemantau Ekonomi Malaysia Bank Dunia Oktober 2024.

 

Apurva berkata, secara domestiknya, kestabilan politik Malaysia yang semakin baik dan persekitaran dasar yang semakin kondusif telah meningkatkan keyakinan pelabur dan menggerakkan lebih banyak pelaburan dalam negara, ia adalah antara faktor yang menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara yang kukuh.

 

Ramalan Bank Dunia adalah pada tahap yang lebih tinggi daripada unjuran rasmi Malaysia bagi pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) antara 4% hingga  5% untuk 2024, berikutan pengembangan 3.7% pada 2023.

 

Berdasarkan andaian untuk kadar pertukaran ringgit kepada dolar Amerika Syarikat (AS) sebanyak 4.54 dan kadar pertumbuhan purata tahunan sebanyak 4.3%, Bank Dunia menjangkakan Malaysia akan mencapai status negara berpendapatan tinggi menjelang 2028, iaitu dalam unjuran 2021 sebelumnya bahawa ia akan berlaku antara 2024 dan 2028.

 

"Unjuran ini sangat sensitif kepada andaian, tetapi inilah yang kami unjurkan setakat ini. Dan jika kadar pertukaran dolar-ringgit AS kekal pada paras semasa kira-kira 4.2, maka matlamat pendapatan tinggi akan dicapai setahun lebih awal  dalam 2027," kata Apurva.

 

Bagaimanapun, pakar ekonomi itu memberi amaran bahawa "pendapatan tinggi" tidak semestinya bermaksud "pembangunan tinggi" dan sentiasa ada risiko pembalikan.

 

"Jadi walaupun Malaysia mencapai pendapatan tinggi, katakan pada 2027 atau 2028, jika anda melihat negara-negara seperti Argentina, Rusia pada masa lalu, dan Venezuela; negara-negara ini telah mencapai pendapatan tinggi tetapi disebabkan pengurusan makro-fiskal yang lemah atau pengurusan eksport komoditi dan hasil yang lemah, mereka tergelincir kembali kepada status berpendapatan sederhana," katanya.- DagangNews.com