Sarawak Metro meterai MoU dengan Jepun syarikat majukan sistem pengangkutan bandar moden | DagangNews Skip to main content

Sarawak Metro meterai MoU dengan Jepun syarikat majukan sistem pengangkutan bandar moden

Mazli (tiga kiri) bertukar dokumen MoU dengan Jenkins, disaksikan oleh (dari kiri) Setiausaha Syarikat Sarawak Metro, Bibi Waheeda Arman Khan, Datuk Dr Mohd Yusoff, Datin Paduka Dr Adina, Mansor dan Mochizuki Atsushi.
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 7 Okt - Sarawak Metro Sdn Bhd menandatangani dua Memorandum Persefahaman (MoU) dengan syarikat Jepun yang menandakan potensi pengembangan aktiviti syarikat di luar pantai Sarawak.

 

Majlis pertukaran MoU itu diadakan di Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) semasa InnoTrans 2024 baru-baru ini di Berlin, Jerman, yang diadakan pada 24–27 September lalu.

 

MoU pertama, antara Sarawak Metro dan Integrated Design & Engineering Holdings Co Ltd (ID&E), adalah ke arah kerjasama dalam pembangunan Terma Rujukan untuk perkhidmatan perundingan di Sarawak berkaitan Mobility-as-a-Service (MaaS), Perkhidmatan Transit Responsif Permintaan (DRT), Pembangunan Berorientasikan Transit (TOD) dan kepakaran lain yang berkaitan termasuk yang digariskan di dalam platform keupayaan kumpulan ID&E, “The Good City”.

 

MoU kedua, antara Sarawak Metro, ID&E, dan anak syarikatnya, Nippon Koei Group of Companies adalah ke arah pembangunan pelan penyelarasan dan kerjasama untuk bekerjasama dan meneroka perkhidmatan perundingan pengangkutan bandar moden masa depan di peringkat global.

 

Mewakili Sarawak Metro pada majlis pertukaran MoU ialah Ketua Pegawai Eksekutifnya, Ts. Mazli Mustaffa, manakala ID&E dan Kumpulan Syarikat Nippon Koei diwakili oleh Timbalan Ketua Pengarah Promosi Perniagaan dan Operasi Pemasaran Serantau ID&E, Tsutomu Tamura dan Ketua Pengangkutan, Pengarah Arkitek BDP Holdings Ltd, Peter Jenkins dan Pengurus Besar Jabatan Perancangan Kereta Api Bahagian Kereta Api Nippon Koei Mochizuki Atsushi.

 

Menurut Mazli, Metro Sarawak sememangnya teruja dengan prospek bekerjasama dengan rakan kongsi Jepun dalam projek berpotensi di luar Sarawak, terutamanya dalam membantu orang lain dengan pengetahuan dan pengalaman mengenai pelepasan sifar tanpa jejak sistem pengangkutan awam.

 

“Peluang untuk mengadakan majlis pertukaran MoU di Berlin InnoTrans 2024 menjadikannya lebih bermakna kerana ia secara meluas dianggap sebagai pameran perdagangan terbesar di dunia untuk industri pengangkutan kereta api," kata beliau, kata Sarawak Metro dalam kenyataan akhbar hari ini. - DagangNews.com