MCMTC rayu Perdana Menteri pertimbang semula surcaj 20 sen/kWj yang dikenakan kepada industri | DagangNews Skip to main content

MCMTC rayu Perdana Menteri pertimbang semula surcaj 20 sen/kWj yang dikenakan kepada industri

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 21 Dis - Konsortium Syarikat Pertengahan Malaysia (MCMTC) memohon supaya Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim untuk menyemak semula surcaj 20 sen/kWj yang dikenakan kepada pengguna-pengguna bervoltan sederhana (MV) dan tinggi (HV).

 

Kenaikan sebanyak 440% daripada 3.7 sen kepada 20 sen itu adalah besar dan dilihat akan memberi impak kepada pengusaha perniagaan.

 

Presiden MCMTC, Callum Chen berkata, konsortium itu adalah sama seperti perusahaan kecil dan sederhana (PKS) terkesan dengan peningkatan kos termasuk gaji minimum yang lebih tinggi, kekurangan tenaga kerja, kenaikan harga bahan mentah yang besar dan kenaikan kadar faedah bank.

 

Katanya, pada masa sama, mereka menanggung kos pematuhan tambahan semasa untuk mengatasi persaingan global luar yang sengit daripada pengeksport China, yang mengurangkan harga untuk memastikan kilang mereka beroperasi.

 

"MTC memerlukan lebih banyak masa untuk pulih dan mendapatkan semula kekuatan dan 2023 dilaporkan sebagai satu lagi tahun yang mencabar di peringkat global.

 

BACA JUGA: Tarif elektrik kekal sehingga Jun 2023 bagi rakyat jelata – industri dikenakan surcaj 20 sen/kWj

 

"Kami merayu kepada Perdana Menteri untuk mempertimbangkan semula kenaikan 20 sen yang diumumkan Nik Nazmi Nik Ahmad.

 

"Beri kami ruang untuk kembali bernafas dan fokus kepada pembinaan semula ekonomi," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Beliau berkata, Tenaga Nasional Berhad (TNB) beroperasi dalam persekitaran yang dilindungi dan tidak berdepan sebarang persaingan daripada syarikat utiliti lain.

 

mcmtc
Callum Chen

 

Katanya, hasil semakan  laporan kewangan mereka mendapati bahawa pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (EBITDA) dilaporkan lebih tinggi pada RM16.31 bilion berbanding RM14.39 bilion dalam tempoh yang sama tahun lepas.

 

Margin EBITDA (tanpa pemulihan kos ICPT) meningkat kepada 43.0% daripada 40.4% tahun lepas, mencerminkan peningkatan dalam prestasi operasi TNB.

 

“Walaupun persekitaran kos harga bahan api yang tinggi semasa, mekanisme ICPT di bawah Peraturan Berasaskan Insentif (IBR) membolehkan TNB kekal neutral kerana ia membolehkan kumpulan melalui sebarang variasi dalam kos penjanaan dalam bentuk rebat atau surcaj.

 

"Perkara itu membuatkan kami tertanya-tanya adakah syarikat utiliti itu mampu mencapai kejayaan seperti itu tanpa kehadiran pemain industri seperti kami," katanya. - DagangNews.com