Meraque, DRB-Hicom jalin kerjasama tingkatkan pertumbuhan industri dron negara | DagangNews Skip to main content

Meraque, DRB-Hicom jalin kerjasama tingkatkan pertumbuhan industri dron negara

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 17 Mac - Meraque Group Sdn Bhd dan DRB-Hicom EZ-Drive Sdn. Bhd. (Avis Malaysia) memeterai memorandum persefahaman (MoU) untuk mengukuhkan kedua-dua organisasi bagi memangkin pertumbuhan industri dron Malaysia. 

 

MoU itu menyaksikan AVIS Malaysia dan Edaran Otomobil Nasional Bhd (EON) menyediakan 100 kenderaan ke Meraque untuk menyokong operasi penyelesaian dronnya di seluruh negara pada tahun ini.

 

Ini akan memudahkan pengendali dron Meraque di seluruh negara untuk ditempatkan di tapak yang membawa penyembur dron hibrid mereka, yang akan digunakan untuk menjalankan kerja-kerja khusus di ladang atau tanah ladang yang sukar dicapai.

 

Terdahulu, MoU itu ditandatangani Ketua Pegawai Operasi Avis Malaysia, Mohd Syahrul Yusuf dan Ketua Pegawai Eksekutif Meraque, Md Razalee Ismail serta disaksikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif EON, Akkbar Danial. 

 

Razalee berkata, pihaknya berkembang dengan pesat dalam beberapa tahun ini, walaupun menggerakkan perniagaan semasa pandemik COVID-19. 

 

"Daripada satu pasukan yang terdiri daripada empat hingga hampir 200 dan semakin berkembang Meraque Aviators hari ini, kami akan terus meningkat kerana permintaan untuk penyelesaian terus berkembang di seluruh negara dan serantau juga," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Mempunyai bahagian pasaran yang besar untuk penyelesaian berkuasa dron dalam sektor perladangan Malaysia, Meraque sedang mencari untuk melatih dan mengupah 200 bakat menjelang akhir 2023 untuk memenuhi permintaan industri dron yang semakin meningkat di Malaysia. 

 

 

meraque

 

 

Mohd Syahrul pula berkata, kerjasama yang dijalin dengan Meraque adalah selaras dengan rancangan pengembangan syarikat untuk perniagaan pajakan Avis Malaysia, yang akan membuka peluang baharu yang boleh membawa syarikat ke tahap lebih tinggi. 

 

"Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada Meraque atas kepercayaan dan keyakinan terhadap kami. Kami berjanji untuk menawarkan komitmen dan perkhidmatan terbaik kami kepada Meraque selaras dengan falsafah Avis 'We Try Harder'," katanya. - DagangNews.com