Trend Micro beri amaran pelaku serangan siber sasar titik buta keselamatan pada 2023 | DagangNews Skip to main content

Trend Micro beri amaran pelaku serangan siber sasar titik buta keselamatan pada 2023

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 14 Dis - Syarikat perisian keselamatan siber multinasional Jepun, Trend Micro Inc. memberi amaran bahawa pelaku ancaman siber akan meningkatkan serangan yang menyasarkan titik buta keselamatan di pejabat rumah, rantaian bekalan perisian dan awan pada tahun akan datang.

 

Selain itu, firma itu berkata Indeks Risiko Siber Trend Micro 1HFY22 mendedahkan bahawa 42% responden di Malaysia berkata, postur keselamatan dalam perusahaan mereka terjamin untuk pekerja.

 

Hanya 39% menggunakan saluran khusus sepenuhnya untuk semua peranti yang digunakan oleh pekerja mereka di luar pejabat fizikal.

 

Pengarah Urusan Trend Micro untuk Malaysia dan negara baharu, Goh Chee Hoh berkata, sejak akhir 2021 organisasi di Malaysia telah kembali ke pejabat atau secara kekal beralih kepada pengaturan jauh atau memilih gabungan kedua-duanya.

 

“Bagaimanapun, pengaturan ini menjauhkan pekerja daripada keselamatan persekitaran IT yang lebih selamat dan dipantau di pejabat.

 

trend micro
Goh Chee Hoh

 

“Ancaman yang diperbaharui memfokuskan pada rangkaian peribadi maya (VPN), peranti pejabat rumah yang disambungkan dan infrastruktur awan pada 2023," 

 

"Sebagai respon, organisasi perlu fokus kepada membantu pasukan keselamatan yang terlalu bekerja dengan menyatukan pengurusan permukaan serangan dan pengesanan serta tindak balas kepada satu platform pada kos yang lebih baik," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Beliau berkata, VPN mewakili sasaran yang sangat menarik kerana penyelesaian tunggal boleh dieksploitasi untuk menyasarkan pelbagai rangkaian korporat.

 

Penghala (routers) rumah juga dikhususkan kerana sering dibiarkan dan tidak diurus oleh IT pusat . -DagangNews.com