Apakah itu Pemasaran Fleksibel atau Agile Marketing? | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 12 May 2023

Apakah itu Pemasaran Tangkas atau “Agile Marketing”

 


 

PEMASARAN Flesibel merupakan penerapan nilai dan prinsip ketangkasan untuk mengurus cara bahagian atau pasukan pemasaran menyelesaikan kerja.

 

Pada asasnya, pendekatan tangkas menghargai fleksibiliti, daya usaha dan kelajuan. Ia membolehkan pasukan pemasaran mempelajari dengan cepat perkara yang berkesan dan tidak berkesan, supaya organisasi boleh menambah baik hasil usaha pemasaran anda secara berperingkat.

 

Pemasaran fleksibel merupakan tindak balas kepada cara amalan pemasaran yang telah berubah sejak 30 tahun yang lalu.

 

Secara tradisinya, pasukan pemasaran menggunakan saluran seperti radio, pengiklanan cetak dan papan iklan untuk menjangkau khalayak yang luas.

 

Mereka akan melaburkan sejumlah besar masa dan wang untuk melancarkan kempen besar sekali atau dua kali setahun. Dan mereka mempunyai alat terhad yang tersedia untuk mengukur pulangan pelaburan.


 

Apakah itu Pemasaran Tangkas atau “Agile Marketing”

 


Tetapi internet telah mengubah cara pasukan pemasaran berfungsi. Medium pemasaran digital seperti pengiklanan paparan dalam talian, enjin carian, e-mel dan media sosial kini merupakan cara utama untuk menyampaikan mesej yang disasarkan kepada pelanggan.

 

Medium ini membolehkan pasukan pemasaran mencerap sejumlah besar data tentang tingkah laku pelanggan dan mendapatkan cerapan berharga tentang pilihan mereka.

 

Sehubungan itu, pasukan pemasaran hari ini perlu bekerja dengan cara yang lebih teliti, boleh diukur dan serasi dengan dunia digital kita yang berubah dengan pantas.

 

Inilah sebabnya mengapa banyak organisasi beralih kepada pemasaran fleksibel. Ia membolehkan pasukan pemasaran menjadi lincah, menawarkan lebih banyak mesej yang lebih bersifat individualistik, kekal berdaya saing dan menyampaikan hasil yang lebih baik untuk perniagaan.

 

Terdapat beberapa prasyarat untuk pemasaran fleksibel berfungsi. Organisasi pemasaran mesti mempunyai pemahaman yang jelas tentang perkara yang ingin dicapai dengan inisiatif yang perlu fleksibel.

 

Contohnya segmen pelanggan yang ingin diperoleh atau perjalanan keputusan pelanggan yang ingin dipertingkatkan, dan mempunyai data yang mencukupi, analitik dan jenis yang betul serta infrastruktur pemasaran-teknologi sedia ada.

 

Komponen teknologi ini membantu pemasar mencerap, mengklasifikasikan dan mengurus data daripada sistem yang berbeza; membuat keputusan berdasarkan kecenderungan dan model tindakan terbaik seterusnya; mengautomasikan penyampaian kempen dan mesej merentas saluran; dan hantaran semula prestasi mengesan pelanggan dan mesej ke dalam sistem.

 

Perlu diingatkan bahawa alat teknologi tidak semestinya sempurna. Malah, ia boleh menjadi perangkap untuk terlalu fokus padanya.


 

parafrasa

 


Satu lagi prasyarat penting ialah penajaan dan pengawasan peralihan kepada fleksibel oleh pemimpin pemasaran kanan. Mereka menyediakan sumber utama dan sokongan penting apabila cara kerja baharu menghadapi masalah yang tidak dapat dielakkan.

 

Kita semua telah mendengar bagaimana teknologi digital membolehkan pemasar melibatkan diri dalam cara baharu yang inovatif untuk memenuhi keperluan pelanggan dengan jauh lebih berkesan.

 

Tetapi mengambil kesempatan daripada kemungkinan baharu yang diupayakan oleh kemajuan data digital memerlukan organisasi pemasaran itu untuk menjadi lebih lincah dan mempunyai kebolehan untuk bertindak. Dalam erti kata lain, mereka perlu menjadi fleksibel.

 

Faedah utama pemasaran fleksibel

Terdapat banyak potensi manfaat untuk mengamalkan amalan pemasaran fleksibel:

 

1. Peningkatan produktiviti

Struktur pasukan pemasaran yang fleksibel memberikan peningkatan produktiviti yang ketara tanpa perlu menambah lebih banyak sumber kepada pasukan.

 

2. Ketelusan dan kerjasama yang dipertingkatkan

Untuk menggalakkan lebih ketelusan, strategi pemasaran fleksibel menggunakan alat pengurusan visual seperti dan pasukan pemasaran yang kerap bertemu secara bersemuka untuk penetapan arahan harian. Ini meningkatkan ketelusan, fleksibiliti dan kerjasama.

 

3. Fleksibiliti

Dalam pasukan pemasaran ini, mereka mentakrifkan matlamat jangka panjang dan kemudian menyelesaikan butiran sepanjang perjalanan. Ini memberi mereka fleksibiliti untuk menukar hala tuju sasaran berdasarkan data dan maklum balas pelanggan.

 

4. Peningkatan daya saing

Pemasaran fleksibel boleh bertindak balas dengan lebih cepat terhadap maklum balas pelanggan dan pasaran. Ini membolehkan mereka melaraskan dan menyesuaikan kempen pemasaran apabila dikehendaki, meminimumkan kos kempen yang tidak berjaya di samping meningkatkan hasil kempen yang lebih berjaya.

 

5. Ujian berterusan

Pasukan pemasaran fleksibel sentiasa menjalankan ujian kecil berterusan untuk membuktikan, menguji atau menyangkal andaian dan menambah baik kempen dari semasa ke semasa.

 

 

parafrasa

 


Ini membantu pasukan membuat keputusan termaklum tentang kempen yang hendak disampaikan, serta cara, bila dan di mana.

 

Pada terasnya, pemasaran fleksibel ialah pendekatan kepada pemasaran yang bergantung pada ujian dan penambahbaikan secara berterusan, mengukur hasil, dan menggunakan data ini untuk memacu dan memaklumkan kempen masa hadapan. – DagangNews.com

 

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

Portfolio Tags