Perniagaan Hijau: Kejar keseimbangan dalam keuntungan, manusia dan planet | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 16 June 2023

Perniagaan Hijau: Kejar Keseimbangan dalam Keuntungan, Manusia dan Planet

 

 

ISU kemampanan telah meningkat dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Begitu juga dengan perniagaan hijau sebagai konsep yang menyokong kelestarian alam sekitar.

 

Salah satu penyumbang terbesar kepada pelbagai masalah alam sekitar hari ini ialah perindustrian dan operasi perniagaan yang tidak bertanggungjawab.

 

Sementara itu, impak yang terhasil menjadi impak global yang dirasai oleh semua pihak dari atas hingga ke bawah.

 

Ini telah menjadi agenda besar kepada semua pemimpin dunia agar dapat mengurangkan kesan negatif aktiviti perindustrian. Oleh itu, pelaku perniagaan sebagai salah satu faktor yang mencetuskan masalah alam sekitar mestilah boleh bertanggungjawab dan mula melakukan penambahbaikan.

 

Setiap hari orang ramai semakin sedar tentang kesan alam sekitar setiap keputusan pembelian produk yang mereka buat. Ini menjejaskan cara perniagaan memainkan peranan dalam mengekalkan kemampanan dan beroperasi mengikut etika alam sekitar.

 

Oleh itu, banyak syarikat besar telah mula memberi tumpuan kepada konsep perniagaan hijau yang dianggap sebagai penyelesaian masa depan dan menguntungkan dalam jangka panjang.


 

parafrasa

 


Benarkah perniagaan hijau boleh memberikan faedah sedemikian? Semak penjelasan penuh di bawah:

 

Apakah perniagaan hijau?

Menurut pengamal konsep perniagaan hijau, perniagaan hijau ialah syarikat yang beroperasi berdasarkan etika alam sekitar yang mampan. Dalam operasinya, perniagaan mempertimbangkan kesan yang timbul daripada aktiviti perniagaan dan cara meminimumkan kerosakan alam sekitar.

 

Ini berkaitan dengan mengurangkan sisa, memulihara sumber semula jadi dan menggunakan sumber tenaga boleh diperbaharui. Syarikat yang ingin melaksanakan konsep ini perlu menjalankan penilaian kesan alam sekitar terlebih dahulu.

 

Ini akan membantu syarikat mengenal pasti bidang perniagaan yang ingin ditumpukan untuk menjadi mampan. Dalam aplikasinya, pelaku perniagaan mesti mempunyai komitmen penuh untuk melaksanakan amalan perniagaan yang mampan.

 

Faedah melaksanakan perniagaan hijau

Dalam pelaksanaannya, perniagaan hijau boleh memberikan banyak faedah, bukan sahaja untuk alam sekitar tetapi juga untuk prestasi syarikat.


 

parafrasa

 


Faedah untuk kewangan syarikat

Perniagaan hijau juga membantu mengurangkan kos operasi, melalui meminimumkan penggunaan sumber air dan tenaga. Ia juga meningkatkan kecekapan dengan mengurangkan kos yang tidak perlu. Di samping itu insentif kerajaan untuk mengamalkan amalan mampan, seperti pengurangan cukai akan dinikmati.

 

Faedah untuk reputasi syarikat

Strategi ini juga meningkatkan reputasi syarikat kerana tingkah laku korporat yang bertanggungjawab terhadap alam sekitar. Ini adalah sesuatu yang baik untuk pelanggan, pelabur dan semua pihak berkepentingan. Di samping itu syarikat akan meningkatkan kesetiaan pelanggan kerana kebanyakan pelanggan sanggup membayar untuk produk dan perkhidmatan yang premium dan mesra alam.

 

Faedah untuk sosial

Akhirnya syarikat akan beroperasi dengan melindungi alam sekitar dan menyumbang kepada mewujudkan masa depan yang mampan melalui operasi perniagaan yang mampan. Penglibatan komuniti seperti komuniti tempatan bekerjasama dalam menyokong persekitaran yang mampan dan membina hubungan positif.

 

Gerakan Pelaksanaan Perniagaan Hijau

Dalam aplikasinya, perniagaan hijau telah banyak dijalankan oleh pelbagai jenis syarikat di seluruh dunia.

 

1. Tenaga boleh diperbaharui. Syarikat ini menjalankan aktiviti perniagaan menggunakan tenaga bersih, mesra alam dan boleh diperbaharui. Contohnya ialah tenaga suria dan angin.

 

2. Pertanian lestari di mana perladangan dan pertanian mampan menggunakan amalan mampan, seperti pertanian organik dan permakultur.

 

3. Eko-pelancongan, perniagaan yang terlibat dalam pelancongan boleh mempromosikan pelancongan yang bertanggungjawab terhadap alam sekitar sambil menyokong komuniti tempatan. Penglibatan komuniti mewujudkan hubungan yang saling menguntungkan.

 

4. Produk kitar semula, syarikat mengumpul dan memproses barang yang tidak diingini untuk dikitar semula. Aktiviti ini membantu dalam mengurangkan sisa dan memulihara sumber asli.

 

5. Fesyen yang mampan, perniagaan fesyen ini terdiri daripada syarikat yang menggunakan bahan mampan dan proses pengeluaran, sambil menyokong amalan buruh yang adil.

 

6. Pembinaan lestari – Perniagaan pembinaan yang membina bangunan menggunakan bahan mesra alam, amalan pembinaan beretika dan reka bentuk bangunan yang menggalakkan kecekapan tenaga.

 

7. Produk semulajadi dan organik di mana syarikat mengeluarkan produk organik dan semula jadi menggunakan bahan mampan dan amalan pengeluaran.

 

Inilah beberapa latar belakang perniagaan hijau sebagai konsep perniagaan yang bertanggungjawab terhadap alam sekitar dan beretika.

 

Untuk mempromosikan nilai mampan ini, syarikat boleh menunjukkannya melalui pelbagai inisiatif dan program alam sekitar, cadangan nilai produk, laporan kemampanan, media sosial, perhubungan awam, tapak web dan strategi pemasaran syarikat.


 

parafrasa

 


Pada masa ini, konsep perniagaan hijau mempunyai kedudukan yang strategik dan daya tarikan yang tinggi kepada pelanggan, pelabur dan kerajaan.

 

Membangunkan perniagaan hijau untuk memaksimumkan pulangan kewangan jangka panjang dan membina reputasi syarikat. – DagangNews.com

 

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

 

Portfolio Tags