Kisah timbul tenggelam pengasas Green Packet yang kini dikenakan notis bankrap | DagangNews Skip to main content

Kisah timbul tenggelam pengasas Green Packet yang kini dikenakan notis bankrap

Puan Chan Cheong

MERREPAK oleh JOHARDY IBRAHIM

 

 

BAHARU saja Februari lepas, Puan Chan Cheong meletakkan jawatan daripada syarikat Green Packet Bhd yang diasaskannya pada tahun 2000.

 

Perletakkan jawatan beliau atau lebih dikenali sebagai CC Puan ketika itu, menarik perhatian media kerana ia bukan kali pertama beliau berbuat demikian.

 

Beliau telah meletak jawatan sebelum ini pada 2014 selepas Telekom Malaysia Bhd (TM) membayar RM350 juta untuk 57% kepentingan dalam pembekal perkhidmatan wayarles Green Packet, dikenali sebagai Packet 1.

 

Sebagai sebahagian daripada perjanjian itu, Puan menyertai TM tetapi beliau meninggalkan syarikat telekomunikasi itu tiga tahun kemudiannya.

 

Dia kembali ke Green Packet pada 2019 dengan tujuan untuk meletakkan syarikat itu sebagai gerbang pembayaran dan pemain fintech. Untuk tujuan ini, ia melancarkan beberapa inisiatif yang menjimat wang tetapi malangnya, tiada yang berjaya.

 

Bagaimanapun, pegangan Green Packet dalam G3 Global Bhd menonjolkan syarikat itu apabila syarikat itu memperoleh surat hasrat untuk pembangunan semula Technology Park Malaysia.

 

Green Packet ialah pemegang saham terbesar G3 Global dan kekayaan kedua-dua syarikat melonjak pada akhir 2019 dan awal 2020.

 

Malangnya, perubahan dalam kerajaan pada Februari 2020 diikuti oleh wabak itu mengubah nasib mereka.

 

Puan melupuskan kepentingannya dalam Green Packet dan meletak jawatan sebagai pengarah urusan kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif syarikat itu pada 31 Januari 2022.

 

Syarikat itu mencatat kerugian dan rancangannya untuk melangkah ke dalam perniagaan pengkomputeran awan dan pusat data dengan Tencent Holdings Ltd yang berpangkalan di China gagal direalisasikan.

 

Dan pada 19 Julai 2022, Puan telah dikeluarkan dengan notis bankrap oleh Mahkamah Tinggi pada Mei tahun ini.


 

CC Puan

 


Ketika berita tentang masalah kewangannya tersebar ke seluruh media digital termasuk DagangNews.com, Puan yang berusia 53 tahun tidak dapat dihubungi.

 

Puan tidak menjawab panggilan telefon dan orang yang rapat dengannya berkata “dia telah bercakap tentang berehat seperti yang dia lakukan lima tahun sebelum kembali menerajui Green Packet Bhd”.

 

Kisah perletakkan jawatannya dulu berbeza dinamik dengan keadaan sekarang. Perisytiharan muflis ini lebih rumit.

 

Dulu bila Puan kembali ke Green Packet, beliau bercakap tentang mewujudkan gergasi teknologi di negara ini.

 

Dengan bermulanya pandemik COVID-19, Puan dengan pantas menukar Green Packet menjadi sebuah syarikat yang ingin memanfaatkan visi tersebut. Memandangkan syarikat-syarikat tersepit kerana wabak itu, Green Packet di bawah Puan nampaknya akan berkembang.

 

Tetapi banyak pelaburan tunai yang dibuatnya lebur dan usaha telah dibuat untuk menutup kerugian syarikat.

 

"Akhirnya, pengembangan syarikat itu mendahului aliran pendapatannya dan ini menjejaskan prospeknya," kata seorang eksekutif yang rapat dengan Green Packet.

 

Pada 31 Januari 2022, Puan meletak jawatan sebagai pengarah urusan kumpulan Green Packet, dengan menyatakan hasratnya untuk menumpukan lebih banyak masa untuk urusan peribadinya.

 

Terdahulu, pada 4 Januari 2022, Puan meletak jawatan sebagai pengarah bukan eksekutif G3 Global kerana beliau telah tidak lagi menjadi pemegang saham yang besar di dalamnya.


 

CC Puan

 


G3 Global juga merupakan syarikat yang Puan mempunyai rancangan yang hebat. Heboh bila G3 Global mengambil alih Technology Park Malaysia dan beliau telah merangka rancangan untuk taman berteknologi tinggi dengan kemasukan beberapa gergasi teknologi terbesar China.

 

Selepas Puan melepaskan kawalan Green Packet dan G3 Global, pengurusan baharu syarikat mengambil alih tampuk dan menyusun hala tuju sendiri.

 

Kes terbaharunya memuncak pada Mei di mana Puan dituntut membayar RM30.66 juta kepada dua syarikat berhubung tiga perjanjian opsyen jual.

 

Menurut laporan berita, Puan telah dikeluarkan notis muflis selepas dia gagal membayar jumlah wang itu kepada Medinis Sdn Bhd dan Everegion Sdn Bhd.

 

Kedua-dua plaintif telah melaksanakan tiga perjanjian opsyen jual berhubung saham G3 Global yang menyediakan penyelesaian teknologi maklumat untuk sektor penjagaan kesihatan.


 

G3 Global

 


Puan adalah graduan Universiti Nebraska-Lincoln, Amerika Syarikat, dengan ijazah dalam pentadbiran perniagaan (double major dalam sistem maklumat pengurusan dan kewangan).

 

Beliau mengasaskan Green Packet pada tahun 2000 dan mengetuai syarikat itu untuk menjadi pemain antarabangsa dalam penyediaan peranti sambungan dan penyelesaian kepada syarikat telekomunikasi di seluruh dunia, dan juga kepada penyenaraian Pasaran Utamanya pada tahun 2005.

 

Green Packet telah bermula sebagai syarikat penyelesaian perisian dan kemudiannya berkembang ke dalam perniagaan jalur lebar.

 

Pada kemuncaknya pada tahun 2007, Green Packet menguasai permodalan pasaran sebanyak AS$1 bilion, penanda aras yang digunakan hari ini untuk menentukan sama ada firma teknologi telah mencapai status "unicorn".

 

Ketika syarikat meneruskan pelancaran WiMAXnya, piawaian untuk pengendali telefon mudah alih kalah kepada LTE, yang kemudiannya menjadi piawaian yang ditetapkan.


 

WiMAX Packet One Networks (P1)

 


Green Packet menjual pengendali WiMAX Packet One Networks (P1) kepada Telekom Malaysia Bhd pada 2014, dan mula membuat pelaburan ke dalam perkhidmatan digital dengan fokus pada teknologi kewangan.

 

Green Packet menyatakan bahawa Puan mempunyai lebih 20 tahun pengalaman perniagaan, dan merupakan seorang usahawan yang cerdik dan berwawasan dengan rekod kejayaan yang kukuh dalam teknologi canggih, perundingan, membangun dan mengurus projek telekomunikasi, infrastruktur dan hartanah berskala besar di peringkat antarabangsa.

 

Dia berasal dari latar belakang sederhana, melihat air mengalir dan elektrik buat kali pertama pada usia 13 tahun, tetapi berkata dia memperoleh RM100 juta pertamanya pada usia 33 tahun.

 

Apakah CC Puan dapat bangkit daripada kemelut terbaru yang melandanya sekarang? Jawapan mudah ialah ada duit, lunaskan dulu RM30.66 juta.

 

Tidak mustahil berdasarkan rekod CC Puan. Lainlah kalau beliau memang berhasrat untuk mengundur diri sama sekali daripada dunia korporat. - DagangNews.com

 

Johardy Ibrahim adalah Editor DagangNews.com dengan 30 tahun pengalaman dalam kewartawanan. Merrepak adalah kolum pojok beliau setiap minggu, yang pertama kali diperkenalkan di Mingguan Malaysia pada 2009 yang menyentuh mengenai apa sahaja isu yang mencuit jiwa minda seminggu ini atay yang menyebabkannya mendengar lagu Rhinestone Cowboy oleh Bruce Springsteen berulang-ulang kali.