Pasca SPM: Pilih kursus pengajian yang menepati keperluan industri | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 7 June 2024

Pasca SPM: Pilih kursus pengajian yang menepati keperluan industri

 

 

SATU daripada cabaran terbesar apabila keputusan Sijil Pelajaran Malaysia diumumkan ialah membuat permohonan universiti.

 

Bagi calon SPM untuk membuat pilihan yang tepat tentang perkara yang hendak dipelajari ia akan memerlukan maklumat.

 

Realitinya ialah kebanyakan pelajar membuat keputusan berdasarkan apa yang mereka lihat di TV, media sosial, atau apa yang ibu bapa, rakan dan guru yang berniat baik memberitahu mereka bahawa mereka mahir. Tetapi ini bukan gambaran keseluruhannya.

 

Keputusan dibuat semakin sukar berdasarkan banyak pilihan yang ada. Contohnya seorang pelajar yang berbakat dalam matematik.

 

"Menjadi seorang doktor? Itulah yang dilakukan oleh orang bijak!" selalunya nasihat yang diberikan kepada ahli matematik.

 

 

infiniti

 

 

Persoalannya, jika mereka mempunyai bakat dan benar-benar berminat dalam matematik, adakah mereka akan menggunakannya apabila menjadi doktor kelak atau adakah ia hanya digunakan sebagai proksi untuk menunjukkan bahawa mereka mempunyai IQ yang lebih tinggi dan oleh itu keupayaan untuk belajar bidang perubatan?

 

Terdapat banyak sifat berbeza yang diperlukan untuk menjadi seorang doktor yang berjaya , mungkin menjadi pintar adalah salah satu keperluan.

 

Selain komitmen yang kuat untuk menjaga orang lain, doktor mesti mempunyai daya tahan yang tinggi, kepintaran, stamina dan kesediaan untuk bekerja pada waktu yang panjang.

 

Ada kala dalam keadaan yang sangat tertekan. Bekerja di bawah tekanan dan perlu mengimbangi keutamaan yang bercanggah adalah sebahagian daripada rutin harian doktor.

 

Jadi, adakah itu benar-benar bermakna bahawa jika mereka mahir dalam matematik mereka harus meneruskan kerjaya dalam Perubatan?

 

Peranan orang lain yang penting adalah untuk menyokong calon SPM dalam membuat keputusan dan pilihan termaklum.

 

Kita sering menyaksikan pelajar memilih untuk belajar perubatan, tanpa menyedari bahawa mereka mungkin tidak sesuai tetapi markah mereka adalah penunjuk bahawa itulah laluan yang harus mereka ikuti.

 

Tetapi adakah alternatif itu telah diteliti dengan teliti dan dipertimbangkan? Selain perubatan, apakah pilihan lain yang mungkin menarik, memandangkan bakat untuk matematik?

 

 

infiniti

 

 

Semasa mendaftar, kebanyakan universiti akan memerlukan pelajar untuk menunjukkan pilihan kedua dan di sinilah masalah juga boleh berlaku.

 

Pilihan kedua pelajar selalunya lebih kurang dipertimbangkan daripada pilihan pertama mereka dan biasanya berdasarkan maklumat asas.

 

Sebagai contoh, "Saya juga menyukai perakaunan dan sains di sekolah adakah menanda saya suka perakaunan atau kimia sebagai pilihan kedua."

 

Sekali lagi, seseorang harus bertanya, "Adakah itu betul untuk mereka? Apa yang berlaku dengan idea sebelum ini ingin berkhidmat dan menjaga orang lain?"

 

Persoalan Untuk Diri Sendiri

Para calon lepasan SPM seharusnya bertanyakan diri sendiri apakah bakat sedia ada mereka berdasarkan persekitaran persekolahan mereka?

 

Mereka juga seharusnya melihat apakah kebolehan yang telah mereka tunjukkan di dalam dan di luar bilik darjah, contohnya mengatur, merancang, memimpin dan mempengaruhi?

 

Adakah mereka melihat diri mereka mampu menggunakan bakat dan kebolehan mereka sepanjang hari and setiap hari?

 

 

infiniti
Sektor aeroangkasa harus menjadi satu daripada pilihan untuk bekas SPM untuk lanjutkan pelajaran.

 

 

Selain itu mereka juga harus memikirkan mengapa dan bagaimana mereka mahu menggunakan bakat dan kebolehan mereka untuk menyelesaikan masalah apa?

 

Sebaik sahaja meraka mengetahui masalah yang ingin mereka selesaikan, di manakah ia biasa berlaku?

 

Contohnya, membantu orang (doktor atau Jururawat, pakar psikologi, pekerja sosial, atau peguam), mengurus alam sekitar (biologi marin, perhutanan, arkeologi atau kejuruteraan), membantu ekonomi (saintis komputer, ahli ekonomi, akauntan atau pemasar)?

 

Apakah peluang pekerjaan di luar sana yang menggunakan bakat dan kebolehan ini, dan adakah mereka telah ada maklumat?

 

Dalam menyelidik pilihan kerjaya, apakah pilihan kerjaya lain yang mereka temukan yang mungkin lebih sesuai untuk calon tetapi mereka tidak tahu sebelum ini?

 

Dengan pendidikan yang baik dan beberapa kemahiran dan bakat yang dirujuk di atas, terdapat beberapa peluang pekerjaan yang boleh para calon lepasan SPM pertimbangkan, sama ada di sektor swasta yang bekerja untuk syarikat, di sektor awam, memfokuskan bakat.

 

Ini adalah untuk menyumbang kepada sosial, ekonomi. dan agenda politik negara kita, atau syarikat bukan untuk keuntungan yang tertumpu kepada penyelesaian masalah yang dihadapi negara kita.

 

 

infiniti
Malaysia giat melaksanakan pendigitalan dan kita perlukan jurutera komputer yang ramai!

 

 

Lepasan SPM juga boleh memilih untuk mengejar peluang keusahawanan dan memulakan perniagaan sendiri.

 

Jadi, apa sahaja peranan kita dalam menasihati belia tentang pilihan kerjaya dan pilihan ijazah mereka, sebagai guru matematik, kaunselor kerjaya, ibu bapa atau penjaga, gunakan semua maklumat yang boleh gunakan untuk mendedahkan pelajar kepada pelbagai peluang supaya mereka berada dalam kedudukan yang kukuh untuk membuat pilihan. - DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

 

dagangnews

 

 

 

Portfolio Tags