Kerajaan mampu naikkan gaji minimum - Wahid Omar | DagangNews Skip to main content

Kerajaan mampu naikkan gaji minimum - Wahid Omar

 

KUALA LUMPUR 22 Sept. - Kerajaan mempunyai kapasiti untuk menampung kenaikan gaji minimum yang ketika ini berada pada tahap RM1,200. 

 

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Abdul Wahid Omar berkata, gaji minimum bulanan tersebut boleh disemak semula dan dinaikkan secara berperingkat dalam jangka waktu tertentu untuk memberi masa yang cukup kepada perniagaan merancang dengan sewajarnya.

 

“Penting bagi semua majikan untuk memastikan pekerja mereka diberi imbuhan yang cukup dan disediakan kemudahan yang baik selain persekitaran kerja yang aman dan kondusif. 

 

Abdul Wahid Omar
Abdul Wahid Omar

 

"Saya rasa sebenarnya ada ruang untuk kenaikan gaji dari masa ke masa, tetapi apa yang penting bagi kerajaan adalah menetapkan sasaran jangka panjang atau jangka pertengahan," katanya pada sidang media secara maya di luar majlis Sidang Kemuncak APAC 2021, seperti dilaporkan Bernama.

 

Jelas Pengerusi Bursa Malaysia Berhad itu, kenaikan gaji secara berperingkat juga boleh menggalakkan perniagaan mempertingkatkan automasi serta memperbaiki proses mereka dan seterusnya mewujudkan lebih banyak pekerjaan bernilai tinggi untuk pekerja tempatan, kata beliau.

 

Perniagaan diharapkan mengambil inisiatif untuk menawarkan imbuhan yang setimpal buat pekerja mereka dan bukannya menunggu kerajaan mengumumkan dasar baharu mengenai gaji minimum, kata beliau lanjut.

 

Kali terakhir gaji minimum disemak adalah pada 1 Februari 2020, dengan kenaikan RM100. - DagangNews.com