KKM diseru fokus pada penyeludup rokok, bukan pada peniaga patuh perundangan - MICCI | DagangNews Skip to main content

KKM diseru fokus pada penyeludup rokok, bukan pada peniaga patuh perundangan - MICCI

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 4 Julai - Dewan Perniagaan dan Industri Antarabangsa Malaysia (MICCI) bimbang mengenai akibat yang tidak diingini daripada cadangan Kementerian Kesihatan untuk membentangkan akta baharu di Parlimen untuk melarang merokok dan memiliki produk tembakau, termasuk vape, kepada mereka yang dilahirkan selepas 2005, dan untuk melaksanakan haram standard serta larangan paparan produk tembakau di tempat jualan.

 

Dalam kenyataan media di sini, MICCI berkata pihaknya menyokong usaha pengurangan kemudaratan.

 

"Tetapi MICCI bimbang dasar larangan tersebut hanya memberi kesan kepada perniagaan yang sah dan tidak menangani isu sebenar yang dihadapi iaitu perdagangan rokok seludup berbahaya yang menyalahi undang-undang dan ramuan vape yang tidak dikawal,'' kata pertubuhan tersebut.

 

Menurutnya, isu sebenar yang dihadapi Malaysia ialah perdagangan rokok seludup yang bukan sahaja memberi kesan kepada perniagaan yang sah tetapi juga agenda Kerajaan untuk mengurangkan kelaziman merokok.

 

"Penyelesaian sebenar adalah dengan memberi tumpuan kepada menangani perdagangan rokok seludup di mana lebih daripada 50% perokok menghisap produk yang murah dan tidak terkawal.

 

"Kerajaan perlu mengambil langkah yang lebih drastik untuk menangani isu ini dan bukannya membuat dasar larangan yang tidak akan memberi kesan untuk mengurangkan kejadian rokok seludup.

 

"Perniagaan telah pun terjejas dengan teruk apabila PKP dilaksanakan dalam tempoh dua tahun lalu dan baru-baru ini perniagaan mula pulih secara perlahan dalam persekitaran endemik," kata MICCI.

 

Menurut MICCI lagi, memperkenalkan dasar larangan sebegitu terhadap perniagaan yang sah sekarang akan mewujudkan bukan sahaja kerumitan untuk perniagaan runcit tetapi juga menghantar mesej yang salah kepada komuniti perniagaan dan pelaburan bahawa yang menyalahi undang-undang terlepas manakala larangan yang melampau pula dituju kepada industri yang dikawal selia.

 

"Walaupun Kerajaan telah menyatakan hasrat untuk melarangkan merokok dan memiliki produk tembakau, termasuk vape kepada sesiapa yang dilahirkan selepas 2005, tiada butiran telah dikongsi mengenai cara pelaksanaan yang memerlukan sektor runcit untuk menyemak dan memastikan setiap tahun kelahiran pembeli sebelum sebarang transaksi boleh berlaku,'' katanya.

 

MICCI berkata, langkah mengenakan lebih banyak dasar larangan terhadap perdagangan yang sah dalam usaha untuk mengurangkan kelaziman merokok tidak akan berhasil kerana ini akan menyebabkan perokok beralih kepada produk seludup yang menyalahi undang-undang.

 

Sejak 2004 kata MICCI, Kementerian Kesihatan telah memperkenalkan 18 sekatan baharu yang mengakibatkan hanya 1% pengurangan dalam kelaziman merokok tetapi menghasilkan lebih sejuta pengguna vape dan perdagangan haram yang meningkat daripada 30% kepada 58%.

 

"Sepatutnya, fokuslah pada produk terlarang yang tidak terkawal terlebih dahulu dengan memasang lubang bolt kerana ini akan lebih berkesan.

 

"Seterusnya ialah program pengurangan kemudaratan secara beransur-ansur untuk mengurangkan kelaziman merokok. Contohnya ialah kelaziman merokok di Jepun menurun sebanyak 30% sejak pelancaran produk vape pada 2015," kata MICCI.

 

Kerajaan sebaliknya perlu mengambil pendekatan alternatif pengurangan bahaya dan bukannya hanya meletakkan lebih banyak sekatan, ujar MICCI. - DagangNews.com