Kos makan luar dan perjalanan semakin mahal - Indeks Harga Pengeluar Perkhidmatan DoSM | DagangNews Skip to main content

Kos makan luar dan perjalanan semakin mahal - Indeks Harga Pengeluar Perkhidmatan DoSM

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Rakyat Malaysia membayar lebih untuk menjamu selera dan melakukan perjalanan dari tempoh April hingga Jun apabila Indeks bagi Aktiviti Perkhidmatan Penginapan dan Makanan & Minuman meningkat secara mendadak kepada 2.7 peratus daripada suku sebelumnya, menurut data Indeks Harga Pengeluar Perkhidmatan (SPPI) daripada Jabatan Perangkaan Malaysia (DoSM).

 

Indeks itu mengesan pergerakan harga makanan dan minuman yang dihidangkan di restoran dan penyedia perkhidmatan makanan, serta harga penginapan dan acara dan katering jangka pendek.

 

Harga untuk perkhidmatan ini telah melonjak sebanyak 4.7 peratus tahun ke tahun, kata DOSM dalam laporan suku tahunannya.

 

SPPI meningkat 1.5 peratus kepada 111.9 pada suku kedua berbanding tempoh yang sama tahun lalu, dan 0.9 peratus daripada suku sebelumnya.

 

Rekreasi merekodkan lonjakan kedua tertinggi selepas makanan dan minuman dan perjalanan, meningkat 3 peratus tahun ke tahun dan 2.9 peratus daripada suku sebelumnya. Indeks menjejaki hiburan, rekreasi, perjudian dan pertaruhan dan sukan.

 

Pengangkutan menduduki tempat ketiga pada 1.1 peratus berbanding suku kedua tahun lalu, dan 0.9 peratus suku ke suku.

 

Sementara itu, harga perkhidmatan untuk industri hartanah, penjagaan kesihatan dan profesional semuanya mencatatkan peningkatan kecil sebanyak 0.3 peratus tahun ke tahun. Tiada kenaikan harga bagi perkhidmatan maklumat dan telekomunikasi direkodkan.

 

Perkhidmatan pendidikan menyaksikan kenaikan 0.9 peratus dalam harga tahun ke tahun.

 

SPPI bertujuan untuk mengesan pergerakan harga yang mencerminkan keadaan penawaran dan permintaan dalam pasaran perkhidmatan, dengan tujuan untuk memudahkan analisis keadaan makro-ekonomi dan memantau tekanan inflasi. — DagangNews.com