Landskap industri perbankan dan kewangan dijangka lebih menarik dengan kehadiran bank digital - Deloitte | DagangNews Skip to main content

Landskap industri perbankan dan kewangan dijangka lebih menarik dengan kehadiran bank digital - Deloitte

Oleh NABILA YASMIN RAZIB

nabila@dagangnews.com

 

KUALA LUMPUR  24 Sept. - Persaingan dalam perkhidmatan perbankan dan kewangan di Malaysia dijangka sengit dengan kehadiran sehingga lima pemain baharu bank digital.

Pengarah Eksekutif Perkhidmatan Kewangan Deloitte Malaysia, Shahariz Aziz berkata, pecutan agenda pendigitalan bank-bank terlibat akan menjadi sangat menarik untuk ditonton dengan kecekapan awan, data, teknologi, dan analisis adalah pengubah permainan sebenar landskap industri berkenaan.

"Dengan lebih dari 29 permohonan bersaing untuk mendapatkan lesen dari bank pusat, ini menunjukkan minat yang jelas dari para peserta dan peluang pasaran.

"Walaupun jumlah permohonan lesen akhir kurang dari jangkaan 40-50 pemohon, namun, kami telah melihat penyertaan yang baik dari entiti tempatan dan antarabangsa," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata, ramai pemain telah mengumumkan minat dan permohonan mereka secara terbuka untuk lesen bank digital dan secara keseluruhannya, pemohon-pemohon ini membawa kepelbagaian profil yang baik, dari konglomerat tempatan kepada bank-bank, kerajaan-kerajaan negeri, peruncit, BigTech, FinTech, syarikat-syarikat telekomunikasi, dan banyak lagi.

Sementara itu Pengarah Perkhidmatan Kewangan Deloitte Malaysia, Gopal Kiran berkata, bank digital yang berjaya memerlukan ciri-ciri seperti strategi perniagaan yang komprehensif, rakan kongsi dan bakat yang betul, timbunan teknologi ringan, asas pengurusan risiko yang kukuh, teknik pemasaran, dan pengurusan portfolio.

"Bank-bank ini tidak sepatutnya melepaskan peluang untuk mencapai mana-mana ciri ini lebih awal, dalam usaha untuk mengalahkan pesaing masing-masing," katanya.

Tambahnya, Deloitte percaya bank-bank terlibat sedia maklum akan kepentingan-kepentingan ini dan telah membuat perancangan strategik untuk menjayakannya. -DagangNews.com