Menghampiri 60 : Sikap adalah segala-galanya | DagangNews Skip to main content

Menghampiri 60 : Sikap adalah segala-galanya

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR

SEMAKIN menghampiri usia 60 adalah perlu menjaga kesihatan yang lebih baik untuk terus dengan komuniti.

 

Dengan kesedaran yang semakin meningkat tentang bagaimana untuk menjaga tubuh, minda dan kesihatan, saya semakin sedar betapa pentingnya pemikiran yang terus dijaga.

 

Mungkin fakta yang menunjukkan usia hanyalah nombor kerana ramai tetap berjaya, penting dan relevan seperti biasa walau usia melebihi 60an.

 

Kunci untuk kekal dalam keadaan baik dari segi mental dan fizikal ialah menikmati kehidupan, makan dengan baik, minum secara sederhana dan pastikan sentiasa bersenam.

 

Saya cukup aktif untuk menjaga  kesihatan dalam bentuk yang munasabah untuk usia saya tetapi ketika saya menghampiri usia 60 tahun, saya berhasrat untuk lebih berhati-hati.

 

Saya makan dengan baik  dengan menjauhi makanan yang diproses seperti nasi dan lauk. Makan yang segar iaitu sayur-sayuran, buah-buahan, ikan dan saya masih menikmati daging dan ayam. Tetapi tidak boleh meninggalkan teh tarik, capati dan roti canai.

 

Saya akhirnya menyedari menjadi lebih sihat dan cergas adalah baik untuk saya sebagai OKU dan jika saya tidak menjaga saya, tiada orang lain akan melakukannya.

 

'Tidak' yang tegas adalah kemahiran yang sukar untuk dipelajari  tetapi merupakan kemahiran yang sangat baik. Tidak ada yang salah untuk kelihatan baik tetapi saya dapati saya kelihatan baik apabila semua perkara lain ada, termasuk perkataan 'tidak'.

 

Saya percaya sikap positif adalah penting untuk kekal muda lebih lama. Sikap adalah segala-galanya dan semua orang perlu sedar jika berfikir secara negatif, ia memberi kesan buruk kepada mood dan emosi. Boleh menyekat daripada melakukan perkara yang dimahukan dalam kehidupan peribadi dan profesional. Jadi adalah penting untuk mengalihkan negatif kerana kita hanya mempunyai satu kehidupan. Hidup hanya sekali.

 

Saya tidak fikir sesiapa perlu bimbang tentang menjadi lebih tua kerana usia hanya nombor.  Jadi saya akan menggalakkan sesiapa sahaja yang bimbang menghampiri 60 tahun untuk hanya berusaha menyelami dan memikirkan.


 

60

 


Mungkin mengalami kemunduran tetapi itu adalah sebahagian daripada menjadi manusia. Jangan mengalahkan diri sendiri kerana ia tidak mencapai apa-apa. Dan jangan hadkan diri dengan tanggapan yang tidak masuk akal mengenai penuaan.

 

Kita harus belajar bagaimana untuk mengatasi tekanan hidup biasa, memanfaatkan kehidupan seharian sepenuhnya dan menikmati hubungan positif dengan keluarga dan rakan membawa kesihatan yang baik. Tetapi jika ini terbukti sukar, nasihat perubatan harus dicari.

 

Kesihatan mental tidak selalunya kekal dan cabaran boleh timbul pada bila-bila masa dalam hidup, tetapi mengesan dan menangani masalah lebih awal boleh membantu.

 

Mengekalkan kesihatan mental yang baik juga akan membantu menangani masalah apabila ia timbul, atau semasa masa sukar. Seperti semua peringkat kehidupan, usia yang lebih tua membawa cabarannya sendiri, dan masalah kesihatan mental boleh timbul buat kali pertama dalam kehidupan kemudian.

 

Kemurungan dan masalah kesihatan mental yang lain bukanlah perkara biasa dalam usia yang semakin meningkat dan tidak sepatutnya dilihat sedemikian. Mengesan dan merawat masalah lebih awal boleh membawa kepada peningkatan yang ketara dalam kesihatan mental dengan banyak kesan positif pada bidang kehidupan lain, termasuk kesihatan fizikal, perhubungan dan juga umur panjang.

 

Kekal cergas dan aktif adalah faktor paling penting untuk membantu memerangi tanda-tanda penuaan dan membantunya untuk kekal positif.  Saya kekal cergas dengan melakukan latihan rintangan berat badan dalam seminggu.

 

Saya juga mempunyai rancangan pemakanan yang melibatkan protein dan makan kira-kira 1,500 kalori sehari lima hari seminggu dan puasa hari Isnin dan Jumaat.

 

Ini bermakna saya mempunyai banyak tenaga dan keyakinan kerana sebelum itu saya kelihatan sentiasa berada di rawatan doktor dan berada dalam senarai menunggu untuk prosedur jantung.

 

Jadi saya sedar perlu membuat beberapa perubahan dan kehilangan berat badan.

60

 

 

Saya telah melihat orang lain seusia perlahan dan berundur ke dunia mereka sendiri apabila tahun-tahun berlalu, tetapi saya sendiri tidak mahu melalui laluan yang sama.

 

Saya rasa ramai rakan saya telah perlahan kerana mereka kelihatan jarang keluar untuk minum atau makan dan tinggal dalam zon selesa.

 

Terlalu ramai orang yang saya kenal menghabiskan hidup mereka menonton TV dan mungkin pada hujung minggu keluar untuk menjamu selera awal dan mereka terkejut apabila saya berkata saya tidur awal untuk bangun sebelum subuh dan sempat tahajjud.

 

Bagi saya bukan tentang kelihatan lebih baik tetapi berasa lebih baik kerana saya menyedari sepenuhnya orang di sekeliling dengan diabetes atau isu berkaitan kesihatan lain. Jelas sekali kecergasan membantu menenangkan fikiran dan saya rasa ini penting kerana saya terus membaca dan menulis setiap hari.

 

Mempunyai sikap positif adalah penting bagi orang ramai untuk memberi sedikit dorongan kepada diri mereka sendiri untuk keluar dan bersiar-siar dan terus menikmati kehidupan sepenuhnya selama mungkin.

 

Jika anda melihat 60 sebagai 'penghujung', saya akan mencadangkan untuk mengelak daripada memasuki lingkaran ke bawah, kita harus menetapkan beberapa matlamat kesihatan dan menulis bucket list perkara menyeronokkan yang mahu dilakukan. Pelajari perkara baharu atau sukan baharu atau ambil bahagian dalam banyak NGO untuk orang yang telah bersara.

 

Pergi ke perjalanan yang selalu ingin pergi, hubungi rakan lama yang telah berkembang secara berasingan atau menjadi sukarelawan dengan badan amal yang berfaedah yang sejajar dengan minda.

 

Jangan lihat kemuncak hari  untuk membaca akhbar dalam talian, mengikuti sosial media, minum secawan kopi atau tidur tengah hari sebelum minum petang. Banyak lagi yang boleh dilakukan selain berbual sesama sebaya kerana generasi muda lebih sibuk dengan kerjaya.


 

60

 


Hidup dengan bekerja dan memikirkan apa yang boleh kita bantu masyarakat kerana di situlah yang paling teruja, terutama buat OKU yang masih sihat tubuh badan dan boleh bergerak.

 

Sesungguhnya, bersara tiada dalam kamus dan perjalanan hari untuk orang yang sentiasa memikirkan persoalan tentang kehidupan! – DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor adalah kolumnis WAINUIOMATA setiap Khamis di DagangNews.com