NanoVerify-FOMCA meterai MoU bagi sahkan produk nano kepada pengguna | DagangNews Skip to main content

NanoVerify-FOMCA meterai MoU bagi sahkan produk nano kepada pengguna

Dari kiri, Datuk Dr Paul Selvaraj, Prof Emeritus Datuk Dr Marimuthu Nadason, Datuk Fadilah Baharin dan Johan Iskandar Hasan pada majlis memeterai MoU antara FOMCA dengan NanoVerify di Kuala Lumpur, 3 Disember 2021.

 

 

KUALA LUMPUR 3 Dis – Dengan kepentingan pengguna diberikan keutamaan, NanoVarify menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) hari ini, untuk mewujudkan keyakinan pengguna apabila membeli produk yang disahkan nano.

 

Dengan penipuan yang semakin berleluasa berkaitan barangan nanoteknologi, NanoVerify telah menjadi penyelesaian yang meyakinkan kepada para pengguna sebagai pihak berkuasa dalam persijilan dan keselamatan.

 

Mou yang ditandatangani oleh Pengerusi NanoVerify, Datuk Fadilah Baharin dan Presiden FOMCA Prof Emeritus Datuk Dr Marimuthu Nadason, menjadikan FOMCA saluran tambahan kepada pengguna untuk sebarang pertanyaan mengenai produk dan persijilan.

 

Yang turut hadir pada majlis itu ialah Setiausaha Agung FOMCA, Datuk Dr Paul Selvaraj dan Pengarah Urusan NanoVerify, Johan Iskandar Hasan.

 

NanoVerify menerajui usaha untuk membangunkan Malaysia menjadi hab persijilan untuk nanoteknologi, sama seperti negara yang berperanan sebagai pemain utama dalam persijilan Halal.

 

Sebuah syarikat milik penuh di bawah NanoMalaysia Berhad, sebuah agensi di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), NanoVerify sederhana dan memudahkan pembangunan dan pengkomersialan nanoteknologi di Malaysia.

 

Terdapat lebih daripada 900 produk nanoteknologi di pasaran Malaysia dengan 148 diperakui di bawah Program NanoVerify.

 

“NanoVarify ialah struktur penting untuk memudahkan pengesahan produk nanoteknologi di Malaysia,” kata Fadilah.

 

“Kami berharap dengan MoU yang dipersetujui bersama FOMCA, para pelanggan akan dapat mengenal pasti produk palsu yang boleh didapati di pasaran dengan mudah, dan memastikan mereka hanya membeli produk yang berkualiti,” kata Fadilah.

 

NanoVerify berusaha untuk mendidik pengguna tentang persijilan yang betul untuk barangan nanoteknologi termasuk logo yang telah disahkan pada SKU.

 

Pelanggan pastinya akan mengalami kesukaran untuk membezakan produk-produk nanoteknologi yang tidak disahkan daripada yang tulen – produk nanoteknologi yang tidak disahkan adalah merbahaya kerana pemalsu tidak menjalankan ujian pengguna terlebih dahulu atau mungkin langsung tidak mengandungi unsur nano.

 

Logo ini memberi jaminan kepada para pengguna bahawa produk tersebut sememangnya mengandungi unsur-unsur nano, dan telah melepasi jaminan kualiti tegar yang telah ditetapkan oleh NanoVerify.

 

Senarai produk yang disahkan nano tersedia di laman web NanoVerify, dan pengguna boleh menyemak produk-produk yang sedang dipertimbangkan untuk dibeli.

 

Pengguna juga boleh bergantung pada saluran perkhidmatan pelanggan FOMCA untuk membuat aduan tentang penipuan persijilan, memastikan mereka dilindungi daripada barangan yang tidak  disahkan.

 

Dr Marimuthu berkata, dengan memorandum persefahaman ini, FOMCA dan NanoVerify akan bekerjasama untuk meningkatkan kesedaran pengguna tentang kepentingan Nanoteknologi dan juga bagaimana pengguna boleh mendapat manfaat daripada pemantauan, pembangunan dan pengkomersialan nanoteknologi di Malaysia.

 

Dengan Dasar Nanoteknologi Kebangsaan 2021-2023 yang dilancarkan baru-baru ini, kerajaan telah menunjukkan kepercayaan teguh bahawa nanoteknologi adalah jalan ke hadapan untuk memastikan kemajuan dalam sains, teknologi, dan inovasi, sambil menyokong penyelidikan dan pembangunan dalam bidang ini.

 

Dasar ini merancang untuk membantu NanoVerify dalam pengkomersilan teknologi di samping piawaian dan pensijilan industri.

 

Inisiatif Nanoteknologi Kebangsaan yang diperkenalkan pada 2006, telah mencipta lebih daripada 2,000 pekerjaan bernilai tinggi, dan menyumbang RM3 bilion hasil syarikat dalam tempoh lima tahun pertama pengumumannya. DagangNews.com