Pekebun sawit Indonesia adakan protes di Jakarta bantah larangan eksport minyak sawit | DagangNews Skip to main content

Pekebun sawit Indonesia adakan protes di Jakarta bantah larangan eksport minyak sawit

APKASINDO menganggarkan sekurang-kurangnya 25 peratus kilang sawit telah berhenti membeli buah sawit daripada petani bebas.

JAKARTA 17 Mei - Beratus-ratus petani dan pekebun kecil Indonesia hari ini mengadakan protes di ibu kota Jakarta dan di bahagian lain negara keempat paling ramai penduduk di dunia itu, menuntut kerajaan menamatkan larangan eksport minyak sawit yang telah menjejaskan pendapatan mereka.

 

Indonesia, pengeksport minyak sawit terbesar di dunia, sejak 28 April telah menghentikan penghantaran minyak sawit mentah dan beberapa produk terbitannya dalam usaha mengawal harga minyak masak domestik yang melonjak, yang menggegarkan pasaran minyak sayuran global.

 

Berarak bersama trak yang dipenuhi buah kelapa sawit, petani mengadakan perhimpunan di luar pejabat Kementerian Penyelarasan Hal Ehwal Ekonomi, yang menerajui dasar kerajaan.

 

"Petani Malaysia tersenyum penuh, petani Indonesia menderita," salah satu papan tanda yang dipegang oleh penunjuk perasaan. Malaysia ialah pengeluar minyak sawit kedua terbesar dan berkata ia bertujuan untuk membekalkan pasaran yang dibiarkan terbuka akibat larangan eksport Indonesia.

 

Sementara itu, APKASINDO menganggarkan sekurang-kurangnya 25 peratus kilang sawit telah berhenti membeli buah sawit daripada petani bebas.

 

Penunjuk perasaan juga merancang untuk berarak ke istana presiden, kata kumpulan itu. Bantahan serupa juga diadakan di 22 wilayah lain, katanya, Reuters melaporkan.

 

Presiden Indonesia Joko Widodo mengenakan larangan eksport minyak sawit dan produk terbitannya yang digunakan dalam pembuatan minyak masak selepas beberapa siri dasar gagal mengawal harga barangan makanan asas isi rumah.

 

Tinjauan minggu ini menunjukkan penarafan sokongan terhadap Jokowi, mencecah paras terendah sejak Disember 2015 berikutan kenaikan harga.

 

Angka yang dikeluarkan oleh tinjauan pendapat Indikator Politik Indonesia menunjukkan bahawa kepuasan terhadap prestasi Jokowi jatuh ke paras 58.1 peratus pada Mei kepada paras terendah sejak Disember 2015 apabila penarafan kelulusan presiden merosot menjadi 53 peratus.

 

Menteri Ekonomi Airlangga Hartarto berkata larangan itu akan kekal sehingga harga minyak masak pukal turun kepada 14,000 rupiah (RM4.20) seliter di seluruh Indonesia.

 

Data Kementerian Perdagangan menunjukkan setakat Jumaat, harga minyak masak pukal secara purata pada 17,300 rupiah (RM5.18) seliter. - DagangNews.com