RentSmart Asia jalin kerjasama dengan Iskandar Malaysia Studios | DagangNews Skip to main content

RentSmart Asia jalin kerjasama dengan Iskandar Malaysia Studios


 


KUALA LUMPUR 6 April - RentSmart Asia, platform penyewaan dalam talian yang diinsuranskan sepenuhnya, baru-baru ini mengumumkan kerjasama dengan Iskandar Malaysia Studios (IMS) di bawah program perniagaan perkongsian.

 

Kerjasama ini memperlihatkan IMS menggunakan platform penyewaan RentSmart Asia untuk menyewa barang-barang unik termasuk alat peraga dan kostum yang sesuai untuk filem-filem yang terdapat di era ini.
 

 

Ketua Pegawai Eksekutif IMS, Rashid Karim berkata, penyenaraian barang-barang ini di platform RentSmart Asia akan memudahkan akses peralatan produksi dan alat bantuan kepada pembuat filem bebas, rumah produksi, individu yang terlibat dalam rantaian bekalan pengeluaran dan pencipta kandungan. 

 

Katanya, kerjasama ini akan membantu memudahkan keperluan pengeluaran tempatan dan antarabangsa yang terus meningkat.
 

 

"Walaupun IMS terkenal di peringkat antarabangsa sebagai pusat produksi canggih berskala tinggi untuk produksi antarabangsa dengan anggaran besar, tetapi kerjasama ini bersama RentSmart Asia mungkin menjadi lebih relevan dan dapat diakses oleh bakat tempatan terutama bakat muda, yang menjadi teras kepada industri kreatif Malaysia," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Menurut beliau, pelaksanaan perintah kawalan pergerakan dan prosedur operasi standard (SOP) telah menyebabkan penurunan besar dalam produksi filem yang sangat mempengaruhi industri filem dan kru. 

 

Bagaimanapun, terdapat juga peningkatan pencipta kandungan amatur yang menggunakan platform seperti YouTube dan TikTok. 

 

"Dengan membenarkan akses mudah ke peralatan produksi dan alat peraga, kami berharap dapat menyokong dan memupuk bakat ini dan memberi mereka peluang untuk diluluskan ke Netflix dan lain-lain," katanya.
 

 

Peralatan dan alat peraga pengeluaran boleh ditempah secara dalam talian di www.rentsmartasia.com dengan hanya deposit RM100 dan akan dihantar terus ke depan pintu rumah anda.
 

Sementara itu, pengasas bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif RentSmart Asia, Indran Gegathesa berkata, kerjasama dengan IMS akan memberi kru produksi dan pencipta kandungan, akses jangka pendek yang murah dan mudah ke pelbagai pilihan peralatan, alat peraga dan kostum.

 

"Konsep perkongsian di RentSmart Asia mewujudkan persekitaran hidup yang lebih lestari kerana orang terus menggunakan semula barang yang ada dengan jangka hayat sebelum membuangnya. 

 

"Dengan mengamalkan penggunaan semula prop filem bukan sahaja membantu mengurangkan pembaziran dalam alam sekitar tetapi juga mengurangkan kos pengeluaran," jelasnya.
 

Produk IMS akan tersedia di RentSmart Asia mulai April dan seterusnya. - DagangNews.com