Samling meningkat lagi ke tangga ke-13 dalam laporan penilaian SPOTT | DagangNews Skip to main content

Samling meningkat lagi ke tangga ke-13 dalam laporan penilaian SPOTT

Skor Samling sebanyak 58.3% adalah peningkatan sebanyak 1.4% berbanding markah sebelumnya sebanyak 56.9%
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Samling muncul sebagai syarikat berkaitan kayu Malaysia yang menduduki tempat teratas dalam laporan penilaian global tahunan yang dijalankan oleh SPOTT meliputi 100 syarikat berkaitan kayu di seluruh dunia merentasi 179 penunjuk ESG.

 

Di kedudukan ke-13 terpuji, skor Samling sebanyak 58.3% adalah peningkatan sebanyak 1.4% berbanding markah sebelumnya sebanyak 56.9%. Samling adalah satu daripada hanya 28 syarikat yang mencatatkan markah yang lebih baik daripada tahun sebelumnya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Samling Lawrence Chia berkata, memandangkan purata skor yang bertambah baik ialah 1.94% untuk 28 syarikat, pihaknya sedar bahawa semasa syarikat sedang maju, Samling perlu menambah baik lagi.

 

"Sebagai contoh, sementara kami mempunyai Dasar Kemampanan yang jelas, kami masih berusaha untuk menggunakan dasar itu kepada semua pembekal kami,” kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Apa yang amat menarik tentang penilaian Samling ialah hakikat bahawa markahnya sebanyak 58.3% adalah dua kali ganda berbanding syarikat tempatan yang menduduki ranking seterusnya, Golden Pharos yang menduduki tempat ke-30 dengan markah 29%.

 

Kedudukan SPOTT tahunan pada asasnya adalah penilaian tahap ketelusan syarikat berhubung isu ESG, dengan syarikat diberi markah mengikut tiga jenis pendedahan utama, iaitu organisasi, dasar dan amalan.

 

Setiap syarikat menerima skor peratusan berdasarkan 179 penunjuk yang dikumpulkan ke dalam 10 kategori berasingan untuk menanda aras kemajuan mereka dari semasa ke semasa.

 

"Kami terus membuat kemajuan dalam perjalanan ESG kami dan sebahagian daripada ini adalah menjadi lebih telus mengenai aktiviti kami, dan ini ditunjukkan dalam markah kami yang sentiasa bertambah baik di SPOTT," kata Chia.

 

“Pada tahun pertama penilaian kami pada 2020, markah kami ialah 50.5%. Itu juga apabila kami memulakan perjalanan kemampanan kami secara besar-besaran, sebahagian besar daripadanya ialah transformasi operasi kayu kami.

 

"Kami meningkatkan penggunaan balak ladang untuk produk kayu dan tahun ini, kami melancarkan barisan pengeluaran biojisim kami juga menggunakan balak ladang, sambil mengurangkan penuaian kayu asli," katanya.


 

Lawrence Chia
                         Lawrence Chia

 


Samling juga sedang berusaha ke arah pensijilan penuh semua Unit Pengurusan Hutannya menjelang 2024 selaras dengan Dasar Perhutanan dan Matlamat Pensijilan dan Pemuliharaan kerajaan negeri Sarawak.

 

Menyedari sepenuhnya betapa pentingnya perjalanan ESG diberi kesedaran dan komitmen yang lebih besar daripada bukan sahaja kerajaan, tetapi juga pembiaya, pelabur, dan orang awam secara keseluruhannya, Samling telah membawa pakar-pakar subjek yang meliputi bukan sahaja isu pematuhan tetapi juga pelaporan penting supaya usaha Samling dilaporkan tepat pada masanya dan tepat.

 

Chia memberikan contoh penilaian HCV dan HCS Samling di mana syarikat sedang berusaha untuk menyediakan semua laporan penilaiannya kepada umum.

 

Kepentingan yang amat besar diletakkan pada pelaporan pematuhan ESG dan langkah-langkah kemampanan untuk semua industri di seluruh dunia juga telah menyedarkan Samling bahawa ia tidak lagi boleh beroperasi secara tertutup tetapi menyedari kepentingan mencari keseimbangan yang betul antara mendedahkan ESG dan usaha kemampanannya kepada orang ramai dan terlebih jual.

 

Walaupun terdapat keperluan untuk memaklumkan kepada pihak berkepentingan tentang usahanya, Samling juga tahu bahawa hanya perubahan nyata dan nyata yang akan memberikan kepercayaan yang lebih besar kepada usaha ini.

 

"Perjalanan kemampanan kami adalah usaha berterusan, dan kami akan menggabungkan lebih banyak langkah dalam memenuhi matlamat kami dan semua pihak berkepentingan kami juga," tambah Chia.


 

samling
Samling meningkatkan penggunaan balak ladang untuk produk kayu

 


SPOTT ialah platform dalam talian yang dibangunkan oleh Zoological Society of London atau ZSL yang menilai pengeluar, pemproses dan peniaga komoditi mengenai pendedahan awam mereka mengenai organisasi, dasar dan amalan mereka yang berkaitan dengan isu alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG).

 

Ia pada asasnya adalah penilaian tahap ketelusan syarikat berhubung isu ESG. Syarikat diberi markah mengikut tiga jenis pendedahan utama, iaitu organisasi, dasar dan amalan.

 

Menurut laman webnya, skor SPOTT yang lebih tinggi menunjukkan bahawa syarikat secara relatifnya lebih telus jika dibandingkan dengan syarikat lain yang mempunyai markah yang lebih rendah.

 

Penunjuk SPOTT mempertimbangkan ketersediaan awam, kualiti dan skop dasar, komitmen, data operasi dan pelaporan aktiviti yang dijalankan oleh syarikat untuk mencapai sasaran mereka.

 

Pada masa ini, SPOTT menilai syarikat minyak sawit, perhutanan tropika dan getah asli setiap tahun berbanding penunjuk ESG khusus sektor untuk menanda aras kemajuan mereka dari semasa ke semasa.

 

Ia telah menjadi alat utama untuk pelabur, pembeli dan pengaruh utama untuk menilai pematuhan ESG syarikat berkaitan komoditi.  - DagangNews.com