Shopee bantu tingkatkan 70% penyertaan peniaga luar bandar di Asia Tenggara | DagangNews Skip to main content

Shopee bantu tingkatkan 70% penyertaan peniaga luar bandar di Asia Tenggara

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 18 Mei - Shopee meraikan pertumbuhan ekonomi digital rantau ini dan berkongsi kesan e-dagang dan perkhidmatan kewangan digital terhadap komuniti tempatan pada tahun 2021.

 

Asia Tenggara terus menyaksikan penggunaan teknologi yang dipercepatkan, dengan 40 juta pengguna digital baharu ditambah pada 2021. 

 

Memandangkan penggunaan terus berkembang, Shopee memperkasakan kemasukan digital dengan memperkasakan lebih ramai orang dan perniagaan untuk menangkap peluang baharu dalam talian.

 

Pada tahun 2021, lebih ramai yang dapat mengakses dan mendapat manfaat daripada teknologi melalui Shopee. Di seluruh rantau ini, 1 daripada 6 pesanan Shopee dibuat oleh pengguna kali pertama, manakala bilangan penjual di luar bandar besar meningkat 70% dari 2020. 

 

Shopee juga menyampaikan lebih banyak keseronokan dan kemudahan untuk pembeli, dan melatih bakat untuk berkembang maju dalam pertumbuhan ekonomi digital yang semakin meningkat. 

 

Ketua Kempen Pemasaran Shopee Malaysia, Kenneth Soh berkata, pada tahun 2021, Shopee kekal dengan misi untuk memberi manfaat kepada komuniti tempatannya melalui teknologi, terutamanya mereka yang kurang mendapat perkhidmatan. 

 

"Dengan lebih ramai orang dan perniagaan datang dalam talian, kami terus berinovasi dan memenuhi keperluan mereka dengan lebih baik, menyesuaikan diri dengan cara baharu orang hidup, bekerja dan membeli-belah. 

 

 

shopee
Kenneth Soh

 

 

"Apabila kita semakin berhubung, kita boleh memberi impak yang lebih besar antara satu sama lain dan yang lebih penting, menaikkan semangat orang lain supaya tiada siapa yang ketinggalan. Inilah cara kami menjalin peluang baharu dan mencipta nilai untuk komuniti kami. 

 

"Mari kita berusaha ke arah ekonomi digital yang lebih rancak dan inklusif bersama-sama," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Menurut kenyataan itu, lebih banyak komuniti dan perniagaan tempatan dapat mengakses dan mendapat manfaat daripada ekonomi digital dengan Shopee, pada tahun 2021.

 

Malah, penemuan pasca kempen 3.15 Hari Pengguna Shopee mendedahkan bahawa bilangan perniagaan luar bandar dan komuniti Malaysia yang mengambil bahagian sebagai penjual Shopee Marketplace telah meningkat 7.5 kali ganda sejak Januari 2020 hingga kini.

 

Lebih 1,000 penjual tempatan melebihi AS$100,000 (RM439,450) menerusi jualan dalam 3 hari perayaan akhir tahun Shopee iaitu pada 9 September, 11 November dan 12 Disember 2021. - DagangNews.com