Di sebalik kemusnahan, pelarian di Khan Yunis terus cekal | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 1 February 2024

Di sebalik kemusnahan, pelarian di Khan Yunis terus cekal

 

 

PERTAMA kali saya di bawa kem pelarian terbesar di Gaza, Khan Yunis sungguh mengharukan melihat begitu ramai bersesak untuk satu kawasan perkhemahan.

 

Saya bertegur sapa dengan ramai pelarian yang miskin dan terpaksa bekerja keras untuk mencari makan, mungkin terpaksa menyeberang ke Israel untuk mencari rezeki.

 

Ramai yang hanya duduk dalam menanti kalau ada apa-apa untuk mendapat upah. Saya terus berlinang air mata merasa syukur dilahirkan di Malaysia yang masih ternoda oleh korupsi dan rasuah. Betapa warga kita dalam senang melupakan hanya sesaat segalanya boleh berubah sekelip mata.

 

Terletak di barat bandar Khan Yunis dan dua kilometer ke timur pantai Mediterranean di selatan Semenanjung Gaza. Sementara UNRWA menyatakan terdapat kira-kira 72,000 pelarian Palestin yang tinggal di kem itu pada tahun 2010 semasa saya pergi. Biro Perangkaan Pusat Palestin mencatatkan populasi 41,182 dalam banci 2017.

 

Kem pelarian Khan Yunis telah ditubuhkan selepas Perang Arab-Israel 1948, menempatkan kira-kira 35,000 pelarian Palestin, yang melarikan diri atau diusir oleh militia Zionis dari rumah mereka.

 

wainuiomata
Kem pelarian Khan Yunis yang sudah membesar menjadi bandar. Gambar 2007 researchgate

 


Pada 3 November 1956, kem dan bandar Khan Yunis telah diduduki oleh tentera Israel. Dalam operasi berikutnya, kira-kira 275 rakyat Palestin dibunuh oleh tentera Israel, termasuk 140 pelarian dari kem. Dalam apa yang dikenali sebagai pembunuhan beramai-ramai Khan Yunis.

 

Kebanyakan mangsa yang terkorban berlaku selepas permusuhan berakhir, dengan tentera menggeledah rumah untuk suspek lelaki bersenjata. Bagaimanapun, pihak berkuasa Israel menyatakan mangsa yang terkorban adalah akibat penentangan oleh penduduk kem tersebut.

 

Menurut UNRWA, ramai penduduk kem itu kehilangan tempat tinggal akibat operasi tentera Israel. UNRWA memulakan usaha pembinaan semula pada awal 2000-an, tetapi kerja-kerja sebahagian besarnya telah dihentikan kerana sekatan yang dikenakan oleh Israel di Semenanjung Gaza berikutan pengambilalihan wilayah itu oleh Hamas. UNRWA mengatakan  sekurang-kurangnya 10,000 rumah perlu dibina.

 

Sejak 13 Oktober, apabila tentera Israel mengarahkan penduduk Palestin di utara Gaza untuk melarikan diri ke separuh selatan Semenanjung Gaza yang terkepung, beribu-ribu telah berlindung di bandar Khan Younis.

 

Di sekolah, di Hospital Nasser, di sebuah bandar khemah sementara , dan di kem pelarian yang sedia ada. Tetapi walaupun di selatan, pengeboman Israel tidak pernah berhenti, dan memandangkan kesesakan yang melampau, risiko kematian akibat serangan udara adalah sangat tinggi.

 

Ditubuhkan selepas Nakba 1948, kem pelarian Khan Younis menyediakan tempat perlindungan untuk pelarian Palestin kebanyakannya dari bandar Bir al-Saba dan Jaffa, dan kampung Al-Majdal di tempat yang kini dikenali sebagai Ashkelon.

 

Sesiapa yang pernah tinggal di kem akan memberitahu tentang hubungan kukuh yang mereka semua kongsi kerana pengalaman perpindahan yang biasa pada tahun 1948. Pelarian menanggung penderitaan dan kesakitan yang sama, dan dikaitkan melalui ikatan keluarga.

 

Orang-orang Nakba yang terselamat mewariskan kisah mereka kepada anak-anak dan cucu mereka, dan semua orang menghadiri aktiviti tahunan Hari Nakba untuk memperingati pengasingan mereka, termasuk saya.


 

wainuiomata

 

Sebelum perang, populasi kem itu adalah sekitar 90,000, yang majoritinya sudah bergantung kepada bantuan makanan dan bantuan ekonomi daripada UNRWA. Bantuan ini diselaraskan melalui 25 kemudahan UNRWA di kem, termasuk 16 bangunan sekolah dan dua pusat pengedaran makanan meliputi bahagian timur dan barat kem. Dengan beribu-ribu lagi penduduk Palestin yang berpindah membanjiri kem itu sejak 7 Okt., bagaimanapun, tekanan terhadap sumbernya yang sudah tidak seberapa kini menjadi lebih besar.

 

Dari media sosial, ada tiba di kem  selepas meninggalkan rumah mereka di utara Gaza. Tempat itu sesak dengan orang ramai dan membayangkan peluru berpandu jatuh mengelilingi. Rasa takut untuk anak-anak jadi ibu bapa menjaga mereka secara dekat. Ada meyakinkan  kem itu tidak akan dibom, tetapi tidak boleh diyakinkan kerana Israel tidak mengambil berat tentang kehidupan orang awam.

 

Tetapi Israel telah mengebom kem itu besar-besaran dilaporkan membunuh 22 orang dan mencederakan lebih 100 lagi. Rumah itu, yang runtuh sama sekali ke tanah, berdiri kurang daripada satu meter dari berpuluh-puluh yang lain, bermakna terdapat korban daripada lebih daripada yang diketahui.

 

Ada sedang duduk bersama anak-anak, memberi mereka makan dan bercakap dengan mereka, apabila tiba-tiba peluru berpandu berat jatuh. Tempat itu semuanya asap dan debu, dan kanak-kanak menjerit. Ada tidak melihat apa-apa di sekeliling melainkan memeluk anak-anak supaya tidak ada bahaya yang menimpa mereka.

 

 

wainuiomata
Gambar 30 Jan 2024: Rakyat Palestin di Khan Yunis diusir oleh rejim Zionis

 


Ada berada di luar dan masuk sambil menjerit yang jiran menjadi sasaran peluru. Rumah mereka hanya beberapa meter dan di jalan bertentangan. Berasa sangat sedih dengan nasib jiran. Di kem, semua mengenali satu sama lain dengan baik dan mempunyai perpaduan sosial yang berterusan.

 

Pelarian tidak akan meninggalkan kem kecuali ke tanah air Palestin dan ramai berteduh di kem itu sejak perang bermula. Pendudukan Israel tidak benar apabila ia mengatakan bahawa selatan Semenanjung Gaza selamat untuk penduduk kerana orang awam yang terlantar mati dan kecederaan.

 

Semua pelarian tidak berasa selamat sejak awal perang. Terdapat puluhan ribu rakyat di kem di Khan Yunis. Semuanya pergi ke pasar mencari roti, air, dan bekalan asas. Tetapi ada tidak boleh keluar rumah untuk pergi ke mana-mana tanpa bimbang keluarga akan dibom. Dan tidak percaya bahawa pendudukan Israel mengebom kem sesak.

 

Kanak-kanak berasa bosan terperangkap di dalam rumah, dan takut dengan bunyi pengeboman. Apabila ada hampir kembali ke pintu depan, satu letupan kuat melanda rumah di sebelah dan ramai orang terbunuh dan berpuluh-puluh jiran cedera.

 

Ada cuba menjerit untuk meyakinkannya mereka baik-baik saja, tetapi ramai tidak mendengar. Suara orang menjerit menyelamatkan jiran membuatkan ramai hilang komunikasi antara satu sama lain. Ini adalah saat-saat yang sangat menakutkan. Menyasarkan kem pelarian dengan cara ini mengganggu.

 

Majoriti sudah pun menjadi penghuni kem berkenaan sebelum perang meletus dan tidak boleh tinggal di luar kem.


 

wainuiomata
Rejim Zionis sekali lagi membedil Khan Yunis. Gambar dirakam Januari 2024.

 


Banyak rumah telah dimusnahkan oleh jentolak Israel pada tahun 2000, tetapi ramai tidak dapat pergi untuk menyelamatkan diri. Ada meletakkan khemah di atas runtuhan sehingga rumah lain dibina dan merasakan  kem adalah tempat yang penting.

 

Di mana boleh mendapatkan apa yang diinginkan daripada perkhidmatan perubatan, membeli-belah dan sekolah untuk anak-anak. Ramai tidak memerlukan kereta untuk mengangkut ke kem dan boleh berjalan untuk mencapai apa yang diperlukan.

 

Serangan pendudukan Israel ke atas kem tidak berhenti sejak menduduki tanah Palestin, merujuk kepada Nakba 1948. Semua menyaksikan pemindahan, pengusiran dan memusnahkan rumah.

 

Pelarian berlari di tengah malam untuk mencari tempat yang selamat. Apabila Israel meninggalkan Gaza dalam pembubaran 2005, ia kembali kepadanya dengan peperangan setiap tahun dan pengeboman dari laut ke arah Gaza. Namun pelarian tidak mahu meninggalkan kem, tidak akan meninggalkannya kecuali ke dalam Palestin yang dipindahkan.

 

Begitulah semangat orang Palestin yang terus hidup walau hampir kebuluran dengan kesukaran di kem pelarian Khan Yunis terus sesak.- DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags