Faedah Membaca al-Quran untuk fungsi Otak dan Kesejahteraan Mental (Bahagian Dua) | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 25 July 2024

Faedah Membaca al-Quran untuk fungsi Otak dan Kesejahteraan Mental (Bahagian Dua)

 

 

 

SAYA terus membaca setiap hari tidak kira waktu setelah bersara kerana al-Quran menyegarkan dengan buku terjemahan untuk memahami. Arwah abah saya telah ke Mekah dan Madinah sewaktu berusia 9 tahun dan kembali sewaktu berusia 27 tahun.

 

Arwah abah saya sungguh sedap membaca al-Quran yang menjadi hafalannya dan hampir setiap hari sewaktu kecil mendengar. Tetapi arwah abah sangat garang dalam mengajar dan setiap kali saya menangis kerana arwah abah inginkan kesempurnaan.

 

Kekuatan bacaan al-Quran melangkaui kepentingan rohaninya. Ia didapati mempunyai kesan terapeutik terhadap kesejahteraan mental.

 

Apabila  melibatkan diri dalam bacaan al-Quran yang berirama, ia dapat menimbulkan rasa tenang dan ketenangan dalam diri. 

 

 

wainuiomata

 

 

Satu kesan terapeutik ialah pengurangan tekanan. Nada menenangkan dan ayat-ayat al-Quran yang merdu boleh membantu menurunkan tahap kortisol dalam badan, yang bertanggungjawab untuk tekanan.

 

Dengan membaca ayat-ayat dengan fokus dan tumpuan, memasuki keadaan kesedaran yang membolehkan melepaskan kebimbangan dan kebimbangan.

 

BACA BAHAGIAN SATU DI SINI

 

Bacaan al-Quran telah terbukti dapat meningkatkan mood dan mengurangkan gejala kemurungan. Kata-kata yang indah dan makna yang mendalam menaikkan semangat, memberikan keselesaan semasa masa sukar.

 

Selain itu, apabila menyelami mesej Ilahi yang disampaikan melalui bacaan, ia mengingatkan sentiasa ada harapan dan bimbingan yang tersedia.

 

Membaca al-Quran secara berkala dapat meningkatkan fungsi kognitif. Proses ini melibatkan membaca teks kompleks dengan kuat sambil mengekalkan sebutan dan irama yang betul. Boleh merangsang pelbagai kawasan otak yang berkaitan dengan pemprosesan bahasa dan pembentukan ingatan. 

 

Dari masa ke masa, latihan ini boleh menajamkan kebolehan kognitif seperti rentang perhatian, tumpuan, dan pengekalan maklumat.

 

Menggabungkan sesi bacaan al-Quran secara berkala ke dalam kehidupan seharian boleh memberi manfaat yang luar biasa untuk kesihatan mental secara keseluruhan. Dapat memberi peluang untuk memutuskan hubungan daripada gangguan luaran dan berhubung semula dengan diri pada tahap yang lebih mendalam dari segi rohani dan juga emosi. 

 

 

wainuiomata

 

 

Kekuatan al-Quran menjangkau jauh melebihi kepentingan rohani. Membaca al-Quran dapat meningkatkan kebolehan kognitif. Sifat berirama dan melodi ayat-ayat al-Quran merangsang pelbagai bahagian otak, akhirnya membawa kepada peningkatan kognisi.

 

Otak kita terlibat dalam proses yang dikenali sebagai neuroplastisitas apabila membaca al-Quran. Sel-sel otak membentuk sambungan baru dan menguatkan yang sedia ada. Akibatnya, daya ingatan, rentang perhatian dan tahap tumpuan meningkat.

 

Selain itu, kajian telah menunjukkan bahawa bacaan al-Quran secara berkala dapat meningkatkan kemahiran bahasa. Struktur kompleks dan kefasihan bahasa Arab dalam al-Quran mencabar kebolehan linguistik  dan membantu mengembangkan kemahiran komunikasi lisan yang lebih baik.

 

Melibatkan diri dengan kalimah Allah melalui bacaan mengaktifkan kedua-dua hemisfera otak kita. Rangsangan dua hala ini meningkatkan kreativiti dan keupayaan menyelesaikan masalah dengan menggalakkan  berfikir secara kritis tentang mesej mendalam yang disampaikan dalam setiap ayat.

 

Bila mendapati diri bergelut dengan fokus atau ingin mengembangkan ufuk kognitif, beralihlah kepada kata-kata indah al-Quran. Bukan sahaja akan menyuburkan jiwa tetapi juga menajamkan fikiran dengan cara yang tidak pernah fikirkan mungkin.

 

Sebenarnya emosi adalah sebahagian daripada pengalaman manusia. Mereka membentuk perspektif, mempengaruhi tindakan dan memberi kesan kepada kesejahteraan keseluruhan. 

 

Dalam dunia yang serba pantas dengan kehidupan, tidak hairanlah ramai orang bergelut dengan pergolakan emosi dan tekanan. Bacaan al-Quran menawarkan jalan yang kuat untuk kesejahteraan emosi.

 

Apabila terlibat dalam perbuatan indah membaca al-Quran, sesuatu yang ajaib berlaku dalam diri. Irama ayat-ayat yang menenangkan dan nada melodi mewujudkan persekitaran yang tenang yang menenangkan fikiran dan menaikkan semangat. Ia seperti penawar untuk jiwa, memberikan ketenangan pada masa-masa sukar dan memupuk ketenangan batin.

 

 

wainuiomata

 

 

Apabila menyelami firman Allah (SWT),  memanfaatkan kebijaksanaan yang mendalam yang bergema dalam hati. Al-Quran menangani pelbagai emosi seperti ketakutan, putus asa, kesedihan, kemarahan, dan kebimbangan. Juga menawarkan panduan tentang cara mengemudi perasaan ini sambil memupuk daya tahan dan kekuatan.

 

Ajaran al-Quran menekankan rasa syukur, pengampunan, kesabaran, dan kasih sayang kepada orang lain, semua elemen penting untuk memupuk emosi positif dalam diri.

 

Dengan menghayati ajaran-ajaran ini melalui pembacaan dan refleksi secara berkala terhadap maknanya, boleh mengubah emosi negatif menjadi positif,- memupuk empati terhadap orang lain sambil mencari kepuasan dan ketenangan dalaman.

 

Membaca al-Quran juga bertindak sebagai satu bentuk katarsis. Membolehkan melepaskan emosi yang terpendam dengan meluahkannya melalui doa ikhlas yang dipanjatkan semasa sesi bacaan atau saat-saat yang dihabiskan bersendirian dengan Allah (SWT). 

 

Keluaran ini boleh sangat membebaskan kerana ia membebaskan daripada menanggung beban yang tidak perlu dalam diri.

 

Memasukkan bacaan al-Quran secara berkala ke dalam kehidupan harian adalah kunci untuk meraih faedah penuh emosi. Sama ada menetapkan masa tertentu untuk membaca atau mengintegrasikannya dengan lancar sepanjang hari, menjadikan amalan ini sebagai tabiat akan memupuk kesejahteraan emosi dari semasa ke semasa.

 

Harus memulakan perjalanan bacaan al-Quran yang indah ini, di mana penyembuhan emosi dan kesejahteraan menanti. Biarkan firman Allah (SWT) menjadi teman di perjalanan.

 

Bacaan al-Quran berirama mempunyai kesan penyembuhan yang mendalam pada minda dan badan. Ia bukan sekadar amalan rohani, tetapi juga terapi yang boleh menenangkan jiwa dan membawa ketenangan batin.

 

 

wainuiomata

 

 

Apabila  membaca ayat-ayat al-Quran, ia mengaktifkan bahagian tertentu dalam otak yang bertanggungjawab untuk memproses bahasa, ingatan, dan emosi. Rangsangan ini membawa kepada peningkatan ketersambungan saraf dan fungsi kognitif yang lebih baik.

 

Bacaan al-Quran didapati mempunyai kesan terapeutik terhadap individu yang mengalami kebimbangan, kemurungan, dan gangguan berkaitan tekanan. Nada merdu ayat-ayat membantu menenangkan fikiran, mengurangkan pemikiran negatif, dan menggalakkan kelonggaran.

 

Di samping manfaat mentalnya, bacaan al-Quran juga memberi kesan kepada kesejahteraan emosi. Ia menanamkan perasaan harapan, kesyukuran, dan kepuasan dalam diri. Mesej mendalam yang disampaikan melalui setiap ayat mengingatkan tentang tujuan hidup dan membimbing semasa masa yang mencabar.

 

Dengan memanfaatkan kuasa penyembuhan bacaan al-Quran dalam kehidupan seharian boleh mengalami kejelasan mental yang dipertingkatkan, kestabilan emosi dan kesejahteraan keseluruhan. 

 

Oleh itu, jadikan kebiasaan untuk meluangkan sedikit masa setiap hari untuk amalan yang indah ini dalam kesementaraan. - DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags