53 NGO gesa MB Selangor batal penyahwartaan Hutan Simpan Bukit Cherakah | DagangNews Skip to main content

53 NGO gesa MB Selangor batal penyahwartaan Hutan Simpan Bukit Cherakah

SHAH ALAM 19 Julai - Pakatan kumpulan pencinta alam sekitar terdiri daripada 53 NGO menggesa Menteri Besar Selangor, Dato’ Seri Amirudin Shari supaya membatalkan serta-merta penyahwartaan Hutan Simpan Bukit Cherakah.

 

Kumpulan yang menggelarkan diri mereka sebagai B.E.A.CC.H (Biodiversiti, Alam Sekitar, Agroekologi, Perubahan Iklim dan Habitat) mempersoalkan mengapa proses pengasingan, yang melibatkan kira-kira 406.22 hektar di Shah Alam dari 1991 hingga 2006, masih tidak dilakukan selepas 20 tahun.

 

“Pemakluman warta bertarikh 5 Mei 2022 mengumumkan negeri telah mengeluarkan 406.22 hektar daripada Hutan Simpan Bukit Cherakah, berikutan keputusan Exco kerajaan negeri Selangor pada 20 November 2000.

 

“Berdasarkan kenyataan Jabatan Perhutanan Selangor baru-baru ini, proses itu dijalankan untuk melengkapkan proses yang kononnya bermula pada 2000, dan Selangor kini menyelesaikan perkara yang tertangguh selama lebih dua dekad.

 

“Mengapa mereka mengambil masa lebih dua dekad masih menjadi misteri,” kata B.E.A.CC.H, kelompok alam sekitar Platform Pembaharuan Pertubuhan Masyarakat Sivil (CSO), dalam satu kenyataan yang disahkan oleh 52 kumpulan lain.

 

Kerajaan Selangor, katanya, gagal mematuhi peruntukan dalam Enakmen Akta Perhutanan Negara (Penggunaan) Selangor 1985 apabila ia mengeluarkan hutan simpan.

 

B.E.A.CC.H memetik Seksyen 12 undang-undang, yang menyatakan bahawa tanah gantian yang sama saiznya dengan kawasan eksais mesti dijadikan hutan simpanan kekal.

 

“Selain itu, kerajaan Selangor telah meminda enakmen perhutanan mereka pada 2011 untuk memperuntukkan pertanyaan awam mandatori sebelum sebarang penghapusan hutan simpan. Ini diperuntukkan di bawah Peraturan Siasatan Awam Selangor (Selangor) 2014.

 

“Kerajaan negeri semasa di bawah Pakatan Harapan sepatutnya mengadakan siasatan awam mandatori sebelum pelupusan, tetapi mereka jelas tidak melakukannya, menjadikan pelupusan itu semakin menyalahi undang-undang,” katanya.

 

Keputusan muktamad mengenai sebarang pelupusan hutan simpan, tambahnya, mesti dibuat oleh dewan undangan negeri.

 

“Langkah ini akan membolehkan semua fakta penting didedahkan. Akhirnya, wakil rakyat boleh berdebat dan memutuskan perkara itu secara terbuka,” kata B.E.A.CC.H.

 

beacch


Tindakan kontroversi

Kerajaan negeri Selangor kini mendapat kecaman daripada kumpulan pencinta alam sekitar dan penduduk berhubung tindakan penyahwartaan hutan simpan, yang dilaporkan telah dinyahwartakan lebih 20 kali sejak abad lalu.

 

Hutan simpan yang dahulunya mempunyai hampir 10,000 hektar tanah, kini dilaporkan kurang daripada 15% daripada kawasan bekasnya.

 

Awal bulan ini, Pengarah Jabatan Perhutanan Selangor Ahmad Fadzil Abdul Majid menjelaskan bahawa notis warta 5 Mei dibuat bagi melengkapkan proses nyahsenarai yang terhenti sekitar 2006.

 

Ini dilakukan mengikut Seksyen 13 Enakmen (Pemakaian) Akta Perhutanan Negeri Selangor 1985, yang menyatakan bahawa pihak berkuasa negeri perlu memaklumkan kepada orang ramai tentang mana-mana kawasan hutan simpan kekal yang telah dinyahwartakan.

 

“Tindakan ini juga dilaksanakan selepas mengambil kira ulasan daripada Dewan Penasihat Undang-undang Negeri Selangor,” katanya.

 

B.E.A.CC.H berkata bukit-bukau di Bukit Cherakah, destinasi popular untuk pengembara dan pencinta alam, tidak sesuai untuk pembangunan kerana ia boleh mengakibatkan hakisan tanah dan tanah runtuh.

 

“Peningkatan kelodak juga mungkin menyumbang kepada banjir kilat di hilir, seperti yang dibuktikan oleh insiden banjir kilat sebelum ini yang melanda negara, termasuk tragedi banjir Baling baru-baru ini dan banjir besar pada Disember 2021,” tambahnya.

 

“Mengambil iktibar daripada semua peristiwa tragis baru-baru ini dan iklim yang semakin buruk, kerajaan negeri harus melakukan perkara yang betul dan membatalkan pewartaan ini.

 

"Pelupusan hutan tidak memberi manfaat kepada orang awam atau alam sekitar, (dan bertentangan dengan hasrat negeri) untuk mengekalkan sekurang-kurangnya 30% daripada hutan simpannya, seperti yang dinyatakan dalam Rancangan Struktur Selangor 2035.

 

“Semua 53 CSO, termasuk B.E.A.CC.H, menuntut kerajaan negeri Selangor mengikut proses undang-undang yang sewajarnya dan membatalkan warta tersebut serta-merta.” – DagangNews.com