5G: MNO dijangka menandatangani SSA dengan DNB bulan ini | DagangNews Skip to main content

5G: MNO dijangka menandatangani SSA dengan DNB bulan ini

KUALA LUMPUR 6 Okt - Pengendali rangkaian mudah alih (MNO) dan Digital Nasional Bhd (DNB) dijangka menandatangani perjanjian langganan saham (SSA) menjelang pertengahan bulan ini, kata Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil.

 

Beliau berkata pada masa ini tumpuan kerajaan adalah untuk melaksanakan SSA bagi MNO untuk mengambil ekuiti dalam DNB sebelum meneruskan perbincangan mengenai penggunaan rangkaian kedua 5G.

 

"Langkah pertama ialah menandatangani (SSA), dan saya dimaklumkan oleh Pasukan Petugas 5G bahawa jika semuanya berjalan lancar, ini akan dilakukan sebelum pertengahan bulan ini," katanya kepada media selepas pelancaran Petronas 5G Penggunaan Rangkaian Persendirian hari ini, Bernama melaporkan.

 

Lima MNO iaitu CelcomDigi Bhd, Maxis Bhd, Telekom Malaysia Bhd, U Mobile Sdn Bhd dan YTL Communications Sdn Bhd telah bersetuju untuk mengambil pegangan ekuiti dalam DNB bagi menyokong pembangunan rangkaian 5G negara.

 

MNO akan memegang kepentingan yang sama dalam DNB, manakala kerajaan akan mengekalkan 35 peratus kepentingannya dalam rangkaian infrastruktur rangkaian 5G.

 

Menteri itu juga menekankan bahawa kerajaan akan mengekalkan kepentingannya dalam DNB sebelum penggunaan model rangkaian dwi untuk pelancaran 5G.

 

“Buat masa ini, Kabinet tidak membuat sebarang keputusan untuk melepaskan diri,” tambahnya.

 

Fahmi berkata kerajaan masih belum memutuskan MNO mana yang akan menyertai rangkaian kedua untuk rangkaian dwi 5G yang akan digunakan tidak lama lagi tahun depan.

 

"Kami mendapat permintaan untuk cadangan, dan perbincangan masih diteruskan, difasilitasi oleh Pasukan Petugas 5G yang dipengerusikan bersama oleh ketua setiausaha Kementerian Komunikasi dan Digital serta ketua setiausaha Perbendaharaan," katanya. - DagangNews.com