Airbnb didakwa di mahkamah atas tuduhan kelirukan pengguna mengenai harga penginapan | DagangNews Skip to main content

Airbnb didakwa di mahkamah atas tuduhan kelirukan pengguna mengenai harga penginapan

Suruhanjaya Persaingan & Pengguna Australia mengambil tindakan perundangan terhadap Airbnb Inc.

CANBERRA 8 Jun - Pengawal selia anti-persaingan Australia memulakan prosiding terhadap Airbnb Inc di Mahkamah Persekutuan negara itu atas dakwaan mengelirukan pengguna mengenai harga penginapan di negara itu.

 

Antara Januari 2018 dan Ogos 2021, syarikat sewa percutian yang berpangkalan di AS dituduh mengelirukan pengguna di Australia dengan memaparkan harga untuk penginapan hanya menggunakan tanda '$', tanpa menjelaskan bahawa harga adalah dalam dolar AS dan bukan dalam mata wang tempatan, kata Suruhanjaya Persaingan & Pengguna Australia (ACCC) dalam satu kenyataan.

 

Airbnb tidak segera menjawab permintaan Reuters untuk mendapatkan ulasan.

 

ACCC berkata ia sedang menuntut penalti kewangan dan perintah untuk memberi pampasan kepada pelanggan yang terkeliru tentang harga.

 

Pengawal selia itu menambah bahawa apabila Airbnb menerima aduan mengenai harga, bahawa harga dipaparkan dalam dolar AS kerana pengguna telah memilih mata wang itu, yang selalunya tidak berlaku.

 

"Tindakan mengelirukan Airbnb bermakna pengguna telah kehilangan peluang untuk membuat pilihan termaklum tentang sama ada, dan pada harga berapa, untuk menempah penginapan percutian mereka di platform Airbnb," kata Pengerusi ACCC Gina Cass-Gottlieb.

 

 

ACCC Gina Cass-Gottlieb
                                                   Gina Cass-Gottlieb

 

 

"Selain membayar harga yang lebih tinggi daripada jangkaan, sesetengah pengguna yang dicaj dalam dolar A.S. juga mendapati diri mereka menanggung kos yuran tukaran mata wang yang dikenakan oleh pembekal kad kredit mereka," ujar beliau. - DagangNews.com