Akta Profesion Undang-undang perlu dirombak supaya lebih keras bagi menangani peguam tidak jujur, kata Majlis Peguam | DagangNews Skip to main content

Akta Profesion Undang-undang perlu dirombak supaya lebih keras bagi menangani peguam tidak jujur, kata Majlis Peguam

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 29 Mei - Majlis Peguam Malaysia menggesa Akta Profesion Undang-undang 1976 (LPA) dipinda bagi memerangi ketidakjujuran dan menegakkan integriti dalam profesion undang-undang.

 

Presidennya, Mohamad Ezri Abdul Wahab berkata LPA "sangat memerlukan" pembaharuan dan Majlis Peguam berharap dapat memperkenalkan pindaan kepada akta itu yang akan melengkapkannya dengan lebih baik untuk menangani ketidakjujuran dalam profesion.

 

Dalam satu kenyataan hari ini, beliau berkata usaha Majlis Peguam berhubung perkara itu memerlukan sokongan dan kerjasama kerajaan.

 

"Majlis Peguam Malaysia menyedari hakikat bahawa peguam menduduki jawatan amanah berdasarkan tugas yang dijalankan bagi pihak anak guam mereka.

 

"Mestilah dikatakan bahawa majoriti peguam melaksanakan tugas mereka dengan jujur ​​dan demi kepentingan terbaik anak guam mereka. Bagaimanapun, ia adalah fakta yang tidak dapat dielakkan bahawa topi buruk wujud dalam semua jawatan amanah, termasuk profesion guaman.

 

 

Mohamad Ezri Abdul Wahab
                   Mohamad Ezri Abdul Wahab

 

 

"Sebagai badan kawal selia, Majlis Peguam Malaysia dikehendaki memastikan peguam mematuhi standard profesional dan etika yang tinggi.

 

"Akta Profesion Undang-undang 1976 (LPA) menyediakan beberapa cara untuk memerangi salah laku profesional, termasuk perbuatan tidak jujur ​​oleh peguam," katanya .

 

Beliau berkata Lembaga Tatatertib Peguambela dan Peguam Cara yang ditubuhkan pada 1992 di bawah Seksyen 93 LPA memainkan peranan penting dalam memerangi ketidakjujuran dalam profesion undang-undang.

 

Sebelum ini, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman mendedahkan peguam terbabit dalam 53 kes pecah amanah (CBT) membabitkan anggaran RM54.96 juta dari 2023 hingga 15 Mei tahun ini.

 

Pengarah JSJK Datuk Seri Mohamed Ramli Yoosuf berkata 31 daripada kes itu membabitkan RM35.9 juta telah direkod tahun lepas, dan selebihnya membabitkan RM19.05 juta, direkodkan sehingga 15 Mei tahun ini.

 

Ramli berkata satu kes dilaporkan oleh pengarah syarikat berusia 53 tahun di ibu pejabat polis daerah Petaling Jaya.

 

Lelaki itu mendakwa ditipu sebuah firma guaman dalam transaksi pembelian tanah di Johor sehingga menyebabkan kerugian RM4.8 juta.

 

Ezri berkata, kes itu melibatkan individu bukan peguam, dan Badan Peguam Malaysia telah membuat laporan polis terhadap orang itu pada 8 Mac di balai polis Dang Wangi.

 

“Majlis Peguam Malaysia mengiktiraf usaha dan langkah yang dilakukan oleh CCID dalam menangani jenayah yang melibatkan peguam dan orang yang menyamar sebagai peguam.

 

"Kami telah meminta kerjasama dengan polis untuk cara yang berkesan untuk menangani ketidakjujuran yang melibatkan profesion undang-undang. Kerjasama yang berkesan antara kami adalah penting jika sebarang kemajuan ingin dilakukan.

 

“Sehubungan itu, kami memuji pihak polis dan khususnya Penolong Pengarah JSJK ACP Muhammad Tarmizi Awang kerana menerima cadangan kami,” katanya. - DagangNews.com